Traffic via sociale media

De meeste magazine- en dagbladuitgevers krijgen minder dan 10% directe site-traffic, terwijl het aandeel van doorkliks via sociale media zeer snel groeit en zelfs groter is dan dat van zoekmachines (bron: Shareaholic). De Persgroep rapporteert 30% traffic via verwijzingen op sociale media in 2014, terwijl slechts 22% via zoekmachines komt (23% direct naar apps en 14% direct naar websites). Sociale media doorkliks zijn 179% gestegen sinds 2013.

Deze trend heeft geleid tot de ‘ontbundeling’ van dagbladen en magazines tot individuele verhalen, foto’s en andere elementen; een ontwikkeling die de muziekindustrie al eerder onderging.

2015 is het jaar van de deals tussen socialemediaplatformen, zoals Facebook en Snapchat enerzijds, en mediabedrijven anderzijds. Het is te hopen dat deze laatsten hun les geleerd hebben uit de Apple/iTunes deals, want uiteindelijk zit de echte winst voor alle partijen in de data.

Jeff Jarvis, media analyst and blogger on Buzzmachine.com formuleert het zo: “But keep in mind where the real value is: in the relationship, in knowing what people — individuals and communities, not a faceless, anonymous mass — need and want and know so you can give them relevance and value and so they will give you greater usage, engagement, attention, loyalty and advertising value in return.”

Uitgevers die hun toegang tot user data verliezen, verliezen uiteindelijk alles.

Highest ranking publishers among social referrals

 

Terug naar het hoofdartikel