De voorspelling voor 2017: positiever over print

Het is de tijd van het jaar… Iedereen neemt wat recul om bij de start van 2017 te kijken wat komt. Verrassend is het niet dat ze bij Print Power een revival van print verwachten, maar ze onderbouwen het grondig.

Magazine media gelooft in de kracht van magazinemerken, in print en digitaal, via apps en mobile websites. Zo, dat mogen we ook eens hardop zeggen in 2017. Kwalitatieve content vindt zijn weg naar de fans via elk geschikt platform, denken wij. Tegelijkertijd zien we een terugkeer van de waardering voor print. Bij de makers van magazinemerken en gelukkig ook bij de adverteerders.

Print is nooit weggeweest natuurlijk: het aandeel digitaal in magazine- en nieuwsmerken is nog altijd zeer beperkt in ons land. Maar adverteerders en mediabureaus wendden zich de afgelopen jaren massaal en eenzijdig tot digitale media en dan met name de grote platforms.

Eind vorig jaar schreven we al over de nieuwe trend in luxe: print magazines. Mooie, glanzende, dikke exemplaren die haast het eeuwige leven hebben en maar enkele keren per jaar verschijnen. Print is het centrale onderdeel in een scala aan platforms en producten dat het magazinemerk inzet om het de fans naar de zin te maken. Deze nieuwe (of heruitgevonden) magazinemerken leunen niet – of toch veel minder – op advertentie-inkomsten, maar veel uitgevers zijn op dit moment (nog) niet zo ver.

Daarom is het goed nieuws voor alle partijen dat print in een positiever licht komt te staan. De geachte Sir Sorrell zit daar uiteraard voor iets tussen met zijn opmerkelijke uitspraken van de afgelopen jaren. Maar de grote adverteerders en mediabureaus komen proefondervindelijk tot dezelfde conclusie: ze hebben de ‘oude’ media te snel terzijde geschoven om zich te eenzijdig in het digitale avontuur te storten. Met allerlei vervelende gevolgen en problemen van dien (ad blockers, ad fraude, clickbait, non-human traffic, etc etc).

En nu lijkt het moment langzaam aan te breken voor een review van alle nieuwe kanalen: wat werkt er nu eigenlijk wel en wat niet? En van de ‘oude’: wat werkt nog steeds? Om te komen tot een beter gebalanceerde en effectievere mix van media en kanalen. Dikke kans dat print daar weer een grotere plaats inneemt.

Bekijk deze presentatie van Print Power waarin zij de huidige situatie in het medialandschap scherp analyseren op basis van observaties.