2% groei voor magazine media

Magazine media laten een groei van bijna 2% zien tot 126,7 miljoen Euro en een aandeel van 7%, Tegen de verwachting in heeft het WK voetbal in juni geen positief effect gehad op de mediabestedingen. Dat is vooral terug te zien in de stabilisatie van televisie (+1,58%) waar de hoogtijdagen achter de rug lijken te zijn. Adverteerders spreiden hun investeringen meer en dat is niet in het voordeel van televisie, aldus Dominique De Ville van OMD. Internet en radio laten de grootste groei in de bestedingen zien (resp. +16% en +9%).

In de ranking van topadverteerders vinden enkele belangrijke verschuivingen plaats, niet in het minst de sterke stijging van Reckitt Benckiser (+24%), die daarmee de tweede plaats voor zich opeist. Ook de telco’s en retailadverteerders verruimden hun budgetten in het eerste semester, Carrefour zelfs met 57%. De grootste adverteerder van ons land is verrassend genoeg D’Ieteren, ondanks de -9% op het budget. Die nummer 1 positie heeft het bedrijf vooral te danken aan de ongeziene daling van P&G (-30%). We kunnen aannemen dat dit een voorbode is van de aangekondigde sanering van het merkenportfolio (100 merken verdwijnen) van ‘s werelds grootste adverteerder. 

Bron: Le Soir, MM