2017: de comeback van magazines?

Dat is tenminste wat de managing director van MEC UK voorspelt in een recent artikel. Sarah Hennessy zegt in Campaign dat zij optimistisch is over de (nabije) toekomst van magazines. Belangrijkste redenen hiervoor? De nieuwe meetmethodes voor mediumbereik en de innovaties bij uitgevers om de band met lezers te verdiepen. Ontwikkelingen die ook op de Belgische markt plaatsvinden met de nieuwe CIM-studie en uitgevers-initiatieven op het vlak van distributie en multi-platform.

Print media staan al een tijdje niet zo positief in de belangstelling, maar Hennessy waarschuwt ervoor magazines niet te snel af te schrijven. Zij gelooft in een terugkeer van magazines in 2017 als waardevol medium met een mooie toekomst. In de UK werden in 2016 maar liefst ruim 130 nieuwe magazines gelanceerd. Met name special interest titels in sectoren als vrije tijd, kinderen en mannen lifestyle zagen een forse groei in oplage.

Sarah Hennessy benoemt in het artikel inspirerende voorbeelden van Britse magazine-uitgevers op het vlak van distributie, commerciele partnerships, events en brand extensions.

Original article:

“Innovation and audience-led solutions will be the key to success for magazines in 2017. While print media as a whole hasn’t been attracting the right sort of headlines, with falling audiences and sliding revenues creating a sense of overall decline, I wouldn’t write off the magazines sector.

In fact, 2017 could be the year it re-emerges as a viable medium with a long-term future. Clearly, there are challenges and the prospect of further consolidation could mean uncertainty. However, the sector has a sense of buoyancy as magazine publishers are looking at innovative ways to engage their audiences, leading to a deeper brand experience.

This, coupled with improvements in measurement that will finally catch up with multiplatform behaviour, means there will be a better growth story for magazines. One area that is giving magazines a boost is a focus on specialism.”    Continue here