5 zintuigen: geurende magazines

Magazine media kunnen elk van onze zintuigen prikkelen: uiteraard het zicht en de tast, maar ook het gehoor (lees ook deel 1), de geur en zelfs de smaak. In deze tweede aflevering hebben we het over het gebruik van geur in advertenties.

Helaas drukken we magazinemedia.be niet op papier want dan zouden we de effectiviteit van geur in magazines verder niet hoeven uitleggen. Niks is overtuigender dan de eigen ervaring, zeker als het over geur gaat.

De reukzin is namelijk een van de krachtigste en meest emotionele zintuigen. Dat heeft te maken met de plaats in de hersenen van het olfactorisch centrum: dichtbij het limbisch systeem dat emoties en herinneringen beheert. Mensen kunnen ca. 10.000 verschillende geuren herkennen en voor langere periodes onthouden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld visuele prikkels.

Een geur krijgt betekenis wanneer een persoon het verbindt met iets anders dat al betekenis heeft. Zoals een merk. Wanneer je als merk een geur kunt claimen – of je nu een parfum, wasverzachter, frisdrank of soepmerk bent – dan beschik je over een sterke tool om (het geheugen van) consumenten te activeren. Advertentietesten tonen dan ook duidelijk hoger engagement van lezers bij geuradvertenties.

Geur is dus een heel krachtig marketinginstrument. En papier is een zeer betrouwbaar middel om geur te communiceren.

Magazines bieden veel verschillende mogelijkheden om geuren te dragen. De aloude geurstrips worden nog altijd gebruikt, maar er zijn ondertussen elegantere technieken ontwikkeld. Zoals de geur direct op papier aanbrengen:

febreze

via wrijf en ruik:
Ambipur ad

geurstickers:
Chanel geursticker ad

en sachets met geurende vloeistof.

Een zeer mooi voorbeeld van geurgebruik met een extraatje is de muggenwerende krant (citronella-inkt) die in Sri Lanka werd uitgebracht om mensen te informeren hoe ze zich tegen dengue-koorts kunnen beschermen. Dezelfde techniek werd ook toegepast op advertenties voor de krant in bushokjes.

Ondanks de bewezen doeltreffendheid is geur in marketing nog niet wijdverspreid en al zeker niet in magazines. Ideaal om als adverteerder dit braakliggend terrein te claimen…

Meer inspiratie nodig?