5 zintuigen: op de tast

Het fysieke aspect is een blijft een van de grote troeven van magazines. Erop inspelen is een aanrader want de tast heeft positieve gevolgen op de verwerking en het onthouden van informatie. Wie niet horen wil moet voelen…

De tast is natuurlijk essentieel bij magazines. Ze onderscheiden zich van andere media (kranten en free sheets uitgezonderd) door het feit dat de consument iets in handen krijgt. En dat fysieke aspect blijkt nog steeds een niet te versmaden voordeel.

Het is dus niet onlogisch dat bladenmakers op dit pad verder gaan en de tastbeleving nog proberen te verhogen. Des te groter is immers de interactie en zo ook de band met het blad, de inhoud en de advertenties.

Sommige bladen maken er zelfs een sport van om steeds weer iets speciaals en iets anders met het papier te doen. Denk maar aan Flow, dat haast in elk nummer losse prints, notitieboekjes en andere papierzaken meegeeft.

Nog wat verder gaat Flaunt dat voor een ‘special edition’ over jeans werkelijk alles uit de kast haalde: transparant papier, inserts op een pagina die deel uitmaken van de lay-out, een postkaart of zakdoekje die je uit de achterzak van een geprinte jeansbroek haalt… tot en met een cover geprint op jeans. En dat allemaal in een nummer.

Bekijk het filmpje:

In Nederland bundelde Sanoma heel wat leuke cases in een filmpje. De doos Kleenex op seconde 16 is onze favoriet… Samen met de openritsbare Marie-Claire:

Met handen en voeten

Tot slot signaleren we u graag nog twee uiterst creatieve voorbeelden. Pleistermerk Hansaplast (Beiersdorf) maakt zijn eigen magazine over voetverzorging en vond er niet beter op dan het zo te maken dat je het met je voeten in plaats van met je handen moet doorbladeren. Qua aandacht vestigen op het product kan dat tellen…

Huidverzorgingsmerk Neutrogena deed hetzelfde, maar dan met een sample. Bij het Braziliaanse weekblad Caras zat namelijk een doosje Deep Clean-doekjes, waarmee je make-up van je gezicht kan verwijderen, maar ook de make-op van de dame op de cover…

Kortom: creativiteit kent geen grenzen als het gaat om spelen met de tast-troeven van magazines. Bovendien bewees onderzoek uit het Verenigd Koninkrijk dat tastbare zaken de verwerking en het onthouden van informatie positief beïnvloeden. En is niet net dat het doel van alle reclame?

Ontdek ook de andere zintuigen: