5 zintuigen: op het zicht

Onze reeks over de zintuigen zit erop. In deze laatste episode gaan we dieper in op hoe magazineadvertenties inspelen op ons zicht. Dat lijkt en is vanzelfsprekend, maar het levert soms verrassende campagnes op. Vaak met dank aan nieuwe technologieën.

Sinds magazines erin slagen om ook bewegende beelden te gebruiken, is de ervaring er alleen maar rijker op geworden. Denken we maar aan de speciale editie van het filmmagazine Empire. Die had een videospeler op de cover waarmee twee filmpjes over de nieuwe release ‘Fantastic Beasts’ konden bekeken worden: een ‘behind the scenes’ en een trailer.

Ook Chevrolet zette al video in magazines in. Het plaatste in Esquire en Popular Mechanics een dubbele pagina met een minischermpje waarop een reclamespot te zien is: klik hier.

Chevrolet magazine ad with video

Bewegende beelden in magazines gaan trouwens al langer mee. De primeur was voor een advertentie die in 2009 in Entertainment Weekly te zien was.

Hologram en VR

Ook andere technologieën kunnen voor open monden zorgen. Autobouwer Porsche gebruikte in Fast Company bijvoorbeeld een hologram. Het nummer verscheen in een oplage van 50.000 exemplaren voor speciaal geselecteerde rijke abonnees. Een van de pagina’s bevat een acetaat prisma en instructies voor het gebruik. Door het prisma op een tablet te plaatsen terwijl de video van 911hologram.com afgespeeld wordt, komt de Porsche 911 tot leven.

Hoewel Porsche beweert de eerste interactieve hologram advertentie te hebben gemaakt, willen we een eerdere poging van KitKat in Japan niet over het hoofd zien. De populaire boyband DISH// bood studenten in examentijd wat broodnodig amusement.

Ook virtual reality deed al z’n intrede. NME en Google boden lezers zo een bezoek aan de Abbey Road Studios. Daarvoor deelden ze 80.000 Google Cardboard virtual reality viewers uit. Met de viewer en de app Inside Abbey Road kunnen muziekfans een kijkje nemen in de legendarische muziekstudio’s, waar tal van iconische platen (waaronder die van The Beatles) opgenomen werden.

NME VR Abbey Road Studios

Cover in de zon houden

Augmented reality is dan weer al langer ‘ingeburgerd’. Denken we in eigen land maar aan de Axa-campagne. Of de campagne die Rossel eind 2015 realiseerde voor het merk 3Suisses. Via een smartphone app konden lezers van Victoire zien hoe het model op de cover verschillende kledingstukken showt en haar beste beentje voorzet voor de fotograaf. Aan het eind van het filmpje kan meteen worden doorgeklikt naar de 3Suisses website en webshop, zodat de lezers zich de gepresenteerde ‘look’ direct kunnen aanschaffen.

Nieuwe technologieën kunnen tot slot ook gebruikt worden om aan sensibilisering te doen. Zo bedacht de National Health Insurance Company een bijzondere campagne om Vitamine D-tekort bij mensen onder de aandacht te brengen. En er meteen al iets aan te doen. De lege cover van een aantal magazines in de Verenigde Arabische Emiraten, waaronder Good Magazine, krijgt immers inhoud als je de lichtgevoelige inkt in de zon houdt.

Old school

Maar het hoeft natuurlijk niet altijd om nieuwe technologieën te draaien. Ook eerder klassieke campagnes kunnen voor een opvallend ‘zicht’ zorgen. Dat bewezen Mortierbrigade en Humo rond de jaarwisseling. Zij plaatsten op een (deel van een) pagina een advertentie voor een actie rond erotische boeken, terwijl op een andere (of ander deel) een advertentie voor een ander merk stond. De twee ads speelden niet toevallig op elkaar in: zo lijkt het alsof de tennisser in de advertentie voor de Antwerp Open op het achterste van de dame in de andere ad slaat.

humo4

Dit maar om aan te geven: met papier kan je verrassende dingen doen die de lezer visueel prikkelen, verbazen of zelfs met open mond doen kijken. Aan creatieve mogelijkheden alvast geen gebrek.

Ontdek ook de andere zintuigen:

Magazine Media

Bedankt voor uw bezoek aan magazinemedia.be

Wilt u automatisch iedere maand de beste selectie uit al het nieuws, de cases, de research en inspirerende voorbeelden rond magazine media.

Schrijf u dan direct in op de maandelijkse Magazine Media nieuwsbrief: