5 zintuigen: smaakvolle advertenties!

Van staaltjes tot eetbare advertenties

Magazine media kunnen elk van onze zintuigen prikkelen. Na het gehoor en de geur richten we nu onze pijlen op de smaak. Met als resultaat: advertenties om duimen en vingers van af te likken.

De meest voor de hand liggende manier om magazines en smaak te linken zijn natuurlijk samples. Talloos zijn de voorbeelden waarbij je in de krantenwinkel een gratis product krijgt wanneer je het magazine koopt of in je magazine een bon vindt om een sample te gaan afhalen (als je een abonnement hebt).

Online biedt dan weer andere mogelijkheden. De meeste merken die er aan sampling doen, laten je een product aanvragen. Dat biedt enerzijds belangrijke kostenvoordelen (je moet enkel samples voorzien voor wie er een aanvraagt), maar zorgt er natuurlijk ook voor dat lezers niet direct kunnen proeven.

Proeven door te likken

4-Welchs-060208Sampling is een indirecte manier om lezers van magazines een bepaalde smaak mee te geven. Het kan ook veel directer. Door het gebruik van ‘flavor strips’ bijvoorbeeld. Fruitsapproducent Welch’s liet in People magazine z’n nieuwe druivensmaak proeven door middel van een stripje dat op de advertentie wordt gekleefd. Om de smaak te achterhalen moest je aan het stripje likken. Uit de case blijkt dat relatief weinig mensen dat deden (29% van de respondenten aan een onderzoek), maar dat deze groep wel 59% meer geneigd was om het product te kopen.

Proeven door te eten

‘Flavor strips’ brengen ons een stapje dichter bij ‘the real thing’: eetbare advertenties. Volkswagen presteerde het een catchy advertentie te ontwerpen die opgegeten kon worden.

Volkswagen advertentie    Volkswagen edible ad

Een Belgische krant maakte eerder al de cover van z’n weekendbijlage (die helemaal aan smaak gewijd was) van hostiepapier, maar de primeur, die was voor Fanta.

Het merk uit de Coca-Cola-stal maakte een advertentie die niet alleen eetbaar was, maar ook exact de nieuwe Fanta-smaak bevatte.

IKEA gebruikte papier nog op een andere manier om de smaakpapillen te prikkelen:

Ondertussen blijft het wachten tot een volledig eetbaar magazine. Kwestie van niet enkel als appetizer te dienen, maar een volledig menu voor te schotelen…

Meer inspiratie nodig?