50-plussers nemen de overhand in België: speel erop in!

Eerst even dit: Roularta is in deze geen neutrale partij. Het heeft met Plus Magazine het referentiemagazine voor 50-plussers in huis. Toch – of misschien net daardoor – loont een blik op de learnings zeker de moeite.

Laten we beginnen bij het begin: 50-plussers zijn een groeiende doelgroep. Zo steeg hun aantal in ons land van 3,48 miljoen in 2001 naar 4,14 miljoen in 2013 (over alle leeftijden heen was er een stijging met 8%, deze groep groeide met zowat 20 %). Ze zijn intussen al goed voor zo’n 40 % van de bevolking. En wat minstens even interessant is: ook het aantal 50-plussers uit de sociale groepen 1-4 steeg spectaculair: niet alleen zijn ze met meer, ze hebben ook meer koopkracht en levenskwaliteit.

Uit de CIM TGM-studie kunnen we bovendien wat meer afleiden over hun gedrag. Enkele opmerkelijke resultaten: meer dan de helft heeft vertrouwen in z’n bank, maar 36 % doet nog niet aan e-banking. 70 % bekijkt aandachtig de samenstelling van voedingsproducten, terwijl 36 % bereid is om meer te betalen voor bio. Bovendien zijn 50-plussers veel actiever dan hun leeftijdsgenoten enkele decennia geleden, zijn ze sportief en geven ze de voorkeur aan kwaliteitsvolle producten.

Het moge duidelijk zijn dat 50-plussers gezien hun speciale profiel op een aparte manier benaderd moeten worden. Hun groeiend aantal doet de noodzaak daaraan alleen maar toenemen. Dat ze zeer frequente magazinelezers zijn – dat blijkt al jaren uit de CIM Persstudie – is handig meegenomen.

Meer learnings: http://newsroom.roularta.be/static/02062015/Thinktank_Plus_02juni_DEF.pdf