Hoe past native advertising in uw content (partnerships) strategie?

Magazine Media Updates 03

Hoe past native advertising in uw content (partnerships) strategie?

In tijden waarin trends en toekomstige evoluties vaak vertaald worden in hip klinkende termen en/of gelinkt worden aan een technologische complexiteit (denk maar aan automatic trading of real time bidding) vergeten we af en toe dat de toekomst vaak zijn oorsprong vindt in het verleden.

Dit is zeker het geval voor ‘native advertising’. Niets lijkt actueler en hipper dan deze term (een groeiende nieuwe markt boordevol potentieel), maar tegelijkertijd is niets ook klassieker dan ‘native’.

Door het over-beklemtonen van het online aspect en de ‘nieuwe‘ complementariteit qua vorm en inhoud van ‘native’ (versus de bekende online display advertising), wordt een achterliggend verhaal in een hoekje geduwd.

Een verhaal waarmee publishers en in casu uitgevers en regies van magazine media al jaren sterk vertrouwd zijn. Meer nog, ze zijn de pioniers én experts als het gaat over het evenwicht tussen en de integratie van redactionele content en commerciële content.

Dit evenwicht, waarmee de geloofwaardigheid van een publicatie staat of valt, wordt wel eens vergeten wanneer we tegenwoordig lezen over ‘native advertising’. Net als het human aspect waarvoor content staat: storytelling. Een verhaal is de lijm tussen de atomen en bits aan informatieve content. Zoals Steven Van Belleghem in zijn laatste boek ‘When digital becomes human’ schrijft “De klant wil wel technologie omwille van efficiëntie, maar tegelijk moet het contact met bedrijven menselijker zijn”. Is er iets menselijkers dan een mooi verhaal? En is er voor de adverteerder iets mooiers dan deel uit te maken van de context waarin dit verhaal gebracht wordt?

Laat dat nu juist de heritage, de knowhow en de expertise zijn van magazine media. Als u, als adverteerder, media of creatief agency, morgen denkt aan native advertising, ga dan eerst langs bij de native storytellers die magazine media zijn. Ze positioneren zich als partner en bieden meer dan ooit content partnerships aan die verder gaan dan de naakte vorm van native advertising. En daarbij zullen ze u waarschijnlijk meteen een extra dossis EPO-kennis meegeven (Earned, Paid, Owned). Energie voor uw merk! Veel leesplezier. Veel vitamines!