Adverteren op de cover ? Go of no go?

Parent Child cover with adAdverteren op de cover van een magazine: kan het of kan het niet? En hoe pak je het dan het beste aan? Wij vroegen het aan Kristien Merckaert (Danone) en Philippe Geurts (Dentsu Aegis).

Het is een van de laatste heilige huisjes binnen de magazinepers: adverteren op de cover. En vroeg of laat sneuvelen die ook. Steeds meer maken advertenties deel uit van een magazinecover.

Zo bevatte de editie van Libelle van eind maart een outsert en is ook de cover wrap geen onbekende meer. “Danone zette al cover flaps en kleefkaarten op de cover in”, weet Kristien Merckaert, Media Manager van Danone. “Bepaalde nichetitels hebben advertenties zelfs al uitgeprobeerd op zowat de hele cover”, voegt Philippe Geurts, Head of Print van Dentsu Aegis, toe.

Stilaan wordt ook de deur opengezet voor advertenties die meer (tot volledig) geïntegreerd zijn in de cover en dat is an sich redelijk nieuw. Hiermee treedt de magazinepers in de voetsporen van de dagbladpers. Die laat immers al langer advertenties integraal onderdeel uitmaken van de cover. “Bij de dagbladpers stelt dit geen probleem”, merkt Philippe Geurts.

“Mij lijkt het dan ook vanzelfsprekend dat de cover 1 van de magazinepers kan gecommercialiseerd worden, mits rekening te houden met bepaalde voorwaarden. Zoals bij alle kwaliteitsvolle media, die engagement en waarde vooropstellen, moet het gebeuren met wederzijds respect.”

Dat respect, die voorzichtigheid, is meteen ook een belangrijk aandachtspunt voor Kristien Merckaert. “Op dit vlak moet je echt oppassen voor overkill”, zo vindt ze. “Soms heb ik bij een bepaalde krant de indruk dat ze op elke vraag ingaan en lijkt het alsof je met een promoflyer te maken hebt. Adverteren op de cover moet dus niet vaker gebruikt worden, het moet beter gebruikt worden.”

Branded content zou hier mogelijkheden kunnen bieden. Erik Hannema, prinspecialist bij Sanoma in Nederland, brengt op de site van de uitgever enkele ideeën aan:

“Er worden vaak genoeg items op de cover gebruikt die je prima aan een merk kunt koppelen. Een model met een fiets op de cover van Libelle? Dat is voor een fietsenmerk toch een geweldige kans om op de cover te pronken?”

“En die cover vrouw heeft altijd een mooie outfit aan. Waarom niet van de laatste collectie van een modemerk, inclusief een gesponsorde modereportage? Hier valt zeker over te praten.”

Go dus… maar op een verstandige manier…