Airbnbmag & big data: a love affair

Wat hebben vleesthermometers en magazines met elkaar gemeen? Je wil ze allebei kunnen voelen voor je ze aankoopt. Sam De Win, creatief directeur van Prophets, over hoe magazines inspiratie kunnen vinden bij Uber en Airbnb.

Is digital alléén voldoende voor een digitaal merk? Je zou denken van niet als je een beetje rond je kijkt. Amazon experimenteert met fysieke winkels en Coolblue opende net z’n derde winkel in België. Mij lijkt het alleszins een logische zet. Ik hou namelijk graag iets vast vooraleer ik iets koop. Vandaar ook dat ik nog steeds een maandloon per jaar investeer in échte CD’s of vinyls.

Maar het draait uiteraard niet enkel om het feit dat je graag eens die stijltang of vleesthermometer van dichtbij wil zien. Het draait ook om service en al zeker om advies. Een woordje uitleg over die vleesthermometer kan namelijk wonderen doen. Al was het alleen al maar opdat je geen gebruiksaanwijzingen moet opsnorren of tutorials moet instuderen vanop YouTube. Het échte leven speelt zich tot nader order nog steeds offline af, is het niet?

Data bepalen artikels

Airbnb MagazineNiet enkel in de retail zie je voorbeelden. Ook twee andere digitale giganten gingen al de fysieke toer op en kozen voor die fysieke connectie voor een magazine: Uber met z’n Momentum magazine en AirBnb met airbnbmag.

Vooral airbnbmag is interessant. Dat maakt namelijk gebruik van de data van het reisplatform om te bepalen welke artikels, reisbestemmingen… in het volgende nummer opgenomen zullen worden. Hoe meer volk op AirBnb op zoek gaat naar bijvoorbeeld logeren in Havana, hoe groter de kans dat er een artikel over Havana zal verschijnen.

Clever vind ik dat. Zo krijgt de doelgroep exact wat ze verlangt. Redacties kennen hun lezers als de beste, maar even gaan kijken wat big data kunnen opleveren, zou nog meer diepte en relevantie kunnen opleveren. Misschien kan je zo zelfs een volledig nieuw magazine uit de grond stampen om in te spelen op bepaalde onderwerpen… Misschien eenmalige uitgaven, die helemaal ‘dans l’air du temps’ zijn… Even piepen bij digitale merken kan ook magazines wel wat opleveren.

En als u me nu wil excuseren want die vleesthermometer moet dringend in dat gebraad gepriemd worden.

 

Sam De WinSam De Win – Creatief directeur bij Prophets

Jury van de StuMPA

Zin om meer artikels van Sam te lezen?

 

Zin in meer?