And the StuMPA winner 2018 is….

De grote winnaars van de StuMPA (Student Magazine Print Award) zijn dit jaar Aaron Denolf met zijn The Pollution absorbing magazine (goud) en Maïté Cauchies met L’industrie du fake (zilver). Zij mogen op kosten van de organisatie een week naar Cannes, waar in juni de uitreiking van de reclameleeuwen plaatsvindt. De twee bronzen Awards waren dit jaar voor Madisson Hricak, Croix Rouge en Louise Maeyaert, Jupiler 0.0%. Van de meer dan 90 inzendingen wisten deze vier het meest optimaal gebruik te maken van magazine media, print + digitaal, om de boodschap over te brengen, zo vond de jury. De beste school is dit jaar Haute Ecole Louvain en Hainaut met als docent Isabelle Hubinon.

Bekijk het winnende werk hier

De laatste vrijdag voor de Paasvakantie vindt traditiegetrouw de Young Creative Day plaats. Deze dag, dit jaar op 30 maart, georganiseerd door Creative Belgium, Media Marketing en Febelmag, krijgen studenten van onze creatieve hogescholen de kans om hun grote voorbeelden uit de praktijk te ontmoeten. Na een ochtend vol interessante lezingen van grote namen en uiteenlopende interactieve groepsessies is het tijd voor de presentaties van de StuMPA-finalisten.

Dit jaar namen 4 scholen deel aan de StuMPA, een initiatief van Febelmag: LUCA School of Arts Ghent, HE Louvain en Hainaut, ESA Saint-Luc Bruxelles, ESA Saint-Luc Liège. De vakjury heeft enkele weken eerder alle 94 inzendingen bekeken en beoordeeld op creativiteit en originaliteit en het werk van 18 studenten toegelaten tot de grote finale. De finalisten presenteren hun idee aan de hand van een eigen gemaakt video (en een kijkje in het hedendaagse studentenleven) en lichten aan een zaal vol juryleden, docenten en medestudenten hun idee nader toe. De vakjury legt hen daarna nog het vuur aan de schenen met enkele kritische vragen omtrent het idee.

  • Gouden StuMPA winnaar 2018

Zoals ieder jaar kozen de studenten weer veel goede doelen, zoals dierenbescherming (adopteer een huisdier), blinden (bewustwording), orgaandonatie (QR code), Amnesty International (QR code), WWF, uitsterven diersoorten, ecologische voetafdruk, wereld dislexiedag, think pink (haar doneren), jeugdsuicide tgv sociale media. Overigens een trend die we bij alle creatieve prijzenfestivals zien: goede doelen en magazine media horen blijkbaar bij elkaar.

Sommige finalisten blonken uit door de opvallende manier waarop zij magazines in wisten te zetten: eetbare pagina’s, een lenticulair, een volledig magazine van vinyl, papier waarop met krijt getekend kan worden. Opvallend was ook de advertentie voor Clearasil waarbij het productstaaltje ‘uitgeknepen’ moest worden op de pagina.

De gouden awardwinnaar, Aaron Denolf had zijn idee (luchtvervuiling absorberend papier) op haalbaarheid getoetst en volledig in de realiteit uitgewerkt.

Magazine Media feliciteert alle prijswinnaars en bedankt de deelnemende scholen en docenten.

Grote dank aan en respect voor het werk van de jury van de StuMPA 2018: creatieven Sam De Win (Prophets), Marie-Laure Cliquennois (TBWA) en Nicolas Gaspart (DDB); docent Joseph Daulne (ESA Saint-Luc Liège); vakpers journalisten Astrid Jansen (PUB) en Damien Lemaire (MM – voorzitter); vertegenwoordigers van de uitgevers-leden van Febelmag Isabelle Van Iseghem (Roularta), Katrien Willems (de Persgroep-Medialaan), Tom Wattez (Sanoma) en Thierry Hottat (Produpress).

Graag tot volgend jaar voor de 10de editie van de StuMPA !

Meer over StuMPA: