“Anno 2018 moet je als magazinemerk meer doen dan een keer per maand een papieren magazine uitbrengen”

Achter elk magazine en elke magazinesite gaan vaak tientallen medewerkers en haast evenveel verschillende functies schuil. Die van de redactioneel coördinator bijvoorbeeld. Hij/zij brieft journalisten, maakt een planning en zorgt dat die gehaald wordt. Zoals Marieke van Schoonhoven dat doet voor Eos Tracé.

“Redactionele projecten coördineren is de rode draad doorheen mijn carrière”, steekt Marieke van Schoonhoven van wal. “Ik deed het eerst voor GDL (de opvolger van personality magazine Goedele, die bij Uitgeverij Cascade onderdak vond, nvdr.), waar ik zowel het magazine als de website opvolgde. Dat betekent freelance journalisten aansturen, samen met Goedele Liekens bepalen wat er in het magazine kwam, nadenken wie het best de producties – teksten én beeld – kon maken… Nu doe ik bij Eos Tracé iets soortgelijks, al sta ik hier ook in voor de communicatie via de nieuwsbrief en social media.”

Eos Tracé is een website die onder de koepel van Eos Wetenschap valt, net als het magazine Eos. Op de site volg je de weg van producten tot ze op ons bord terechtkomen. Eos Tracé bracht intussen het verhaal van producten als koffie, peulvruchten, zalm en palmolie. “Sinds enkele jaren is er zowel bij de consument als bij onderzoekers een toegenomen focus op duurzaamheid, ecologie, voeding en bewust consumeren”, vertelt Marieke van Schoonhoven. “Mensen willen weten waar hun voeding vandaan komt en dat proberen wij voor hen uit te zoeken.”

Meer dan een magazine

Voor Eos Wetenschap is dit trouwens niet het eerste zijstapje. Met Psyche&Brein is er bijvoorbeeld een zusje dat in print verschijnt en ook Iedereenwetenschapper.be – waarbij burgers met wetenschappers in contact komen om te helpen bij onderzoeken – past onder de koepel. “Anno 2018 moet je als magazinemerk meer doen dan een keer per maand een magazine uitbrengen”, weet Van Schoonhoven. “Wij proberen nog beter aan de behoeften van de lezer te voldoen door hem content aan te reiken, op momenten dat het hem zelf uitkomt, over onderwerpen die hij zelf kiest. Met Eos Wetenschap brengen we bijvoorbeeld papieren – extra dikke – specials wanneer de mensen wat meer tijd hebben: in de kerstvakantie en in de zomer.”

Met de opzet van een businessmodel voor Eos Tracé, is Uitgeverij Cascade al even bezig. “Je kan nu al lid worden van Eos Tracé, zodat je kenbaar maakt dat je ons onderzoek steunt. En je kan als lid bijvoorbeeld gratis naar onze events gaan”, geeft Marieke van Schoonhoven mee. “Maar binnenkort willen we de site meer linken aan Labelinfo.be, ook een onderdeel van Uitgeverij Cascade.  Daar vind je nu informatie over duurzaamheidslabels zoals Fairtrade of het Europees bio-label. Binnenkort kunnen producenten hun labeldragende producten tegen betaling op de website kenbaar maken, waardoor het een inkomstenbron wordt. Daarnaast genereren we inkomsten via de verkoop van artikels.”

Goede mix tussen vermaak en informatie

Het is duidelijk dat voor Marieke van Schoonhoven magazines niet langer enkel samengaan met print. Magazinemerken zijn een hybride medium geworden en daarvan is ze fan. “Ik zie magazinemedia als een goede mix tussen vermaak en informatie, tussen diepgang en ontspanning”, zo zegt ze. Een lievelingsblad blijkt ze niet te hebben. “Ik koop een magazine eerder wanneer het een thema behandelt dat me echt boeit. En natuurlijk om te zien wat de concurrentie doet en om inspiratie op te doen. Zo kocht ik recent de special Quest Eten. En dat nummer bewaar ik dan ook meestal.” Dat vindt ze immers de toekomst van papieren magazines: iets dat je kan bewaren. Maar daarnaast draait het in haar overtuiging bij magazine media toch steeds vaker rond de website. “Dat wordt steeds meer de centrale draaischijf, waarop je al je projecten kan plotten. Waaronder je papieren magazine.” Met Eos Tracé zit Marieke van Schoonhoven alvast aan de bron om deze evoluties te blijven volgen…

Marieke van Schoonhoven, Eos Trace Marieke van Schoonhoven

Meer ‘Makers’ ontmoeten?