Antoinette Ribas, juryvoorzitter CB Awards, over print

Antoinette Ribas is een van de meest bekende en meest bekroonde Art Directors in ons land. Geen toeval dus dat ze juryvoorzitter is op de CB Awards. Wij spraken haar aan over een van de categorieën: Press.

Lees ook: “Reclamecreatieven houden van print”

Creative of the Year (samen met Grégory Ginterdaele) op de Merit Awards. Voorzitter van de jury’s Direct, Film, Outdoor, Press en Radio op de Creative Belgium Awards. Het lijkt wel het jaar van Antoinette Ribas, Art Director bij DDB.

We schoven bij haar aan voor een korte babbel over hij zij naar creativiteit in print kijkt. Maar eerst de vraag ‘wat verwacht je van de jury van de CB Awards?’ “Verrast worden”, luidt het antwoord. “Ik kijk ernaar uit om opnieuw durf te zien. Het nemen van risico en innoveren wil ik in ieder geval aanmoedigen. Ik wil liever een straffe poging bekronen dan een recept dat werkt.”

De kracht van print

Print vindt ze nog altijd belangrijk. “Het kan het begin zijn van een geweldig verhaal”, zegt ze zelf. “Print is statisch, maar is daardoor ook minder intrusief dan digital. Het is een gelegenheid om je beknopt, maar toch krachtig tot de mensen te richten. Daarvan ben ik overtuigd.”

Ook in 2018 zag Antoinette Ribas heel wat mooie advertenties, al was dat dan vooral in een internationale context. “Goede print, die goed gemaakt is, een echt idee heeft en een insight heeft dat zowel onverwacht als universeel is, zo zie je er elk jaar heel wat. Maar vorig jaar was ik helemaal omvergeblazen door de intelligentie van de campagne ‘Tagwords’ van Budweiser. ‘Tagwords’ speelt in om de alomtegenwoordigheid van Google door een beeld van een affichagepaneel, een bierviltje,… te vervangen door een zoekterm.


Kijkers die de instructies volgen ontdekken historische beelden van bekende muzikanten die Budweiser-bier aan het drinken zijn. Beelden waarvoor je (om financiële redenen) onmogelijk de toelating had gekregen. Deze campagne is grafisch gezien magnifiek, heeft impact en geeft zin om op zoek te gaan. Mission accomplished want ze toont aan een mindere kostprijs de iconische en tjidloze kant van het merk.”

Op zoek naar de ‘Tagwords’ in ons land dus…

Meer interessante meningen op Magazine Media: