Art Director’s Words: David Renoux (Top Santé)

De rol van de art director bij het maken van een magazine kan onmogelijk onderschat worden. Hij zorgt voor de look’n’feel van je favoriete blad. Magazinemedia.be vraagt enkele van de beste art directors van het land naar hun mening en hun voorbeelden. Dit keer vuren we onze vragen af op David Renoux, AD van Top Santé.

Welke magazinepagina, -rubriek of -cover is de mooiste ooit gemaakt?
Een dubbele pagina die verscheen in het muziekblad RAY GUN. Een artikel over Bryan Ferry werd afgedrukt in het lettertype Carta. De hele tekst bestond dus uit symbolen! Hij was helemaal achterin het magazine ‘vertaald’. De AD, David Carson, vond het interview totaal niet interessant en ik was verrast door z’n moed om dit ook duidelijk te maken.

Daarnaast is er ook nog de cover van Society over de aanslagen van 13 november in Frankrijk: een cover met een zwarte achtergrond en een sms-dialoog). En nog vele andere…

Wat is uw geheime lay-out truc?
Een geheime truc is er niet. Er zijn wel principes in functie van doelgroep en mediagroep. Ik bouw een pagina steeds door de assen van de beelden te bekijken, samen met de lettertypes en de verhouding tekst-beeld.

Grafische codes evolueren zeer snel sinds de komst van blogs, zeker in de domeinen mode en decoratie.

Witruimte: ‘nooit genoeg’ of ‘er zijn grenzen’?
Nooit genoeg. Witruimte is ruimte die grenzen creëert. Het is een lege ruimte, maar ze is van essentieel belang. Je vindt ze tussen de woorden, de kolommen en tussen de foto’s en de tekst. Hoe meer witruimte, hoe duidelijk de boodschap wordt. Zoals de schilder Pierre Bonnard zei: « De nabijheid van wit maakt kleurrijke vlekken zichtbaarder.”

‘Art direction voor digital verschilt in niets van print’: akkoord of niet akkoord?
Niet akkoord. Je leest op een andere manier. De lay-out moet aangepast zijn aan de manier waarop gelezen wordt, aan de snelheid van het ‘picken’, aan responsive formaten, kolommen, kleuren…

‘Een lay-out moet uniform zijn doorheen heel het magazine : akkoord of niet akkoord?
Niet akkoord. Je moet ritme en verrassingen creëren. Een magazine is er om de lezer een aangenaam moment te bezorgen.

David Carson, AD van o.a. Ray Gun, had twee regels: gedurfde keuze op het vlak van lettertypes en overvloedig witruimte gebruiken. Een grafisch charter legt een stijl en een ziel op.

Welke grafische evolutie vindt u de belangrijkste van de afgelopen tien jaar?
De komst van internet heeft alles veranderd. Van de manier van lezen tot de manier van schrijven. Grafisme is tegenwoordig overal: op de apps van onze smartphone, in onze wagens…

Welke evolutie zal de belangrijkste van de volgende tien jaar zijn?
Het magazine dat evolueert voor je ogen in functie van de actualiteit. Zoals in Harry Potter!

David Renoux - Top Sante David Renoux, Art Director Top Santé

Lezen wat andere art directors te vertellen hebben?