Art Director’s Words: Els Van Hauwaert

Art directors zijn een onmisbare, maar vaak onderschatte schakel bij het maken van een magazine. Tijd om dat recht te trekken, dachten we bij Magazinemedia.be. Deze week is het woord aan Els Van Hauwaert, senior art director van Libelle en Femmes d’Aujourd’hui.

elsWat is uw lievelingsmagazine?

Er zijn zoveel toffe, leuke bladen, telkens voor een eigen doelgroep, dat ik niet kan kiezen. Ik ben bijvoorbeeld fan van The Simple Things. Heel wat mensen willen wat ‘trager’ gaan leven en dit Engelse blad – dat in print en op iPad bestaat – gaat daarin mee. Zowel hun fotografie als hun artikels zijn zeer inspirerend. Van een totaal andere orde is Nido voor ouders met kinderen. Het heeft een strakke look ‘n’ feel en goede content. Ik heb zelf geen kinderen, maar voel me wel aangetrokken tot het blad. Tot slot is er Uppercase, dat leuk is voor grafici. Het is eigentijds met een nostaligisch vintage gevoel. Jammer dat het moeilijk in België te verkrijgen is…

Welke magazinepagina, -rubriek of -cover is de mooiste ooit gemaakt? 

Ik geloof in de juiste combinatie van content, copywriting, beelden, typografie en kleurpalet die de strategische visie visualiseert: als dat gebeurt in een blad krijg je hét mooiste wat er is!

Voor leuke internationale covers ga ik vaak naar Coverjunkie. Die website vind ik zeer inspirerend en dat zit soms in zeer eenvoudige zaken zoals kleine lijntjes die op een bepaalde plaats op de cover gezet zijn.

Wat is uw geheime lay-outtruc?

Onzichtbare lijnen. Meer nog dan de zaken die je ziet. De onderliggende lijnen in de structuur van een lay-out zorgen voor een concept. Dat moet je doortrekken. Combineer dat met terugkerende verhoudingen en je geeft je blad een identiteit.

Wat is in uw ogen de ideale verhouding tussen tekst en beeld op een spread?

Dat is heel afhankelijk van wat je met een spread wil vertellen. Wanneer je een straatgesprek voerde kan het zeer leuk zijn om veel mensen op een spread te brengen. Belangrijk is dat de content versterkt wordt en dat het past binnen het ritme.

Witruimte: ‘nooit genoeg’ of ‘er zijn grenzen’?

We moeten niet langer het gevecht met de journalist voeren, die vroeger steevast een overdaad aan tekst op een spread kreeg. We leven in een beeldcultuur: beeld en typgrafie zijn steeds belangrijker geworden.

Voor mij hangt veel af van wat de boodschap is die je met je blad wil brengen. Voor welk soort blad is het? Vergeet echter niet dat voor veel mensen witruimte nog steeds gelijk staat aan: er staat niets. Weeg het dus goed af.

Hoe kijkt u naar print ads?

Die zijn zeker van grote waarde voor magazines. Blad en advertentie hebben elkaar nodig en kunnen elkaar versterken. Het is dan ook een pluspunt als het DNA van beide overeenkomt.

Printadvertenties zijn trouwens niet de enige commerciële mogelijkheid in magazines: ook andere samenwerkingen zijn mogelijk, zo lang het maar transparant en geloofwaardig is naar de consument.

Els Van Hauwaert, Senior Art Director Libelle/Femme d’Aujourdhui

Om de meningen van andere art director’s te lezen, klik hier

Koen Roskams, Plus Magazine
Lena Brnic, Ciné Télé Revue
Marco Goole, Eos