Art Director’s Words: Guido Packolet

Zonder art director geen magazine. Zo eenvoudig is het. Magazinemedia.be vraagt enkele van de beste art directors van het land naar hun mening en hun voorbeelden. Deze keer is het de beurt aan Guido Packolet, Art Director van Knack.

Wat is op dit moment uw lievelingsmagazine en waarom?

Esquire. Mooi gemaakt, heel eigentijds, mooie fotografie en het staat vol leuke ideeën en invalshoeken. Ook de balans tussen sérieux en humor zit goed.

Welke magazinepagina, -rubriek of -cover is de mooiste ooit gemaakt en waarom? bloomberg-businessweek-cover-2012hhh

De cover ‘Bang head here’ van Bloomberg Businessweek. Heel simpel, maar een fantastisch idee.

Wat is uw geheime lay-out truuk?

Een goed overleg met de journalisten, zodat je lay-out al vastligt alvorens ze beginnen schrijven.
Zoek het niet te ver. Soms is een gemakkelijke oplossing de beste.
En werk mooi af, zodat de lezer een aangenaam en kwalitatief gevoel krijgt bij het magazine.

Wat is voor Knack de ideale verhouding tussen tekst en beeld op een spread?

Knack is een tekstgedreven blad. Maar we proberen toch te verrassen met af en toe een groot sterk beeld om de aandacht van de lezer te trekken.

Witruimte: ‘nooit genoeg’ of ‘er zijn grenzen’?

Witruimte moet je doordacht gebruiken. Als je het te veel gebruikt wordt het eveneens saai. Dus gebruik het daar waar je wilt dat het opvalt bij de lezer.

‘Art direction voor digital verschilt in niets van print’: akkoord of niet akkoord?

Dat is een compleet andere benadering dan print. Bij digitale uitgaven moet je rekening houden met enkele bijkomende zaken. Een goede navigatie, gebruiksvriendelijkheid en snelheid zijn bijvoorbeeld essentieel. Ook heb je mogelijkheden om interactiviteit, video, audio, buttons en stop motion te gebruiken.

Wat is het belangrijkste verschil in lay-out tussen een breedpublieksblad en een nicheblad?

Eigenlijk weinig. Het is een andere doelgroep, maar de essentie van het bladen maken telt hier ook: verrassen in beeld, vorm en verhaal, emoties opwekken en een heldere lay-out die aangenaam leesbaar is voor de doelgroep.

Welke grafische evolutie vindt u de belangrijkste van de afgelopen tien jaar?

De opkomst van magazines op tablet. We staan op dat gebied nog nergens, maar het wordt wel de nabije toekomst.

Welke evolutie zal de belangrijkste van de volgende tien jaar zijn?

De magazines klaarstomen om digitaal te publiceren Magazines zullen gelezen worden op scherm. Gebruiksvriendelijkheid en snelheid zullen hierbij doorslaggevend zijn voor de vormgeving. Digitale magazines zullen bovendien totaal verschillen van printmagazines: deadlines en verschijningsdata verdwijnen, het wordt een constant proces en e-magazines moeten ook op alle soorten devices werken. Boeiend en een echte uitdaging!

Guido Packolet

AD bij Knack

Looking for more items about Art Directors?