Art Director’s Words: Koen Roskams

Tijd om dat recht te trekken, dachten we bij Magazinemedia.be. We geven het woord aan de AD, te beginnen met Koen Roskams van Plus Magazine.

Wat is uw lievelingsmagazine?

Ik heb geen uitgesproken lievelingsmagazine. Ik ben een veelvraat-mediaconsument en dat zowel voor print als online. Ik kijk wel elke week uit naar de weekendmagazines van de Standaard en De Morgen. Ze hebben een goede mix van snelle lectuur, beeld en een degelijk interview. Verder koop ik regelmatig magazines zoals Wired. Ze proberen zich telkens heruit te vinden. Leuk om naar te kijken en inspirerend op gebied van typografie.

Welke magazinepagina, -rubriek of -cover is de mooiste ooit gemaakt? 

Allicht de cover van een of andere Wired. Maar dan eerder vanwege de originaliteit. Covers van magazines mogen eigenlijk niet mooi zijn. Ze moeten opvallen. Dat is zelden met een zeer esthetische cover.

Wat is uw geheime lay-outtruc?

Een goede lay-out is opgebouwd uit onzichtbare spanningslijnen, assen die door de pagina lopen.

Wat is in uw ogen de ideale verhouding tussen tekst en beeld op een spread?

Maximum 60 % tekst en liefst minder. Maar het is telkens een strijd om dit aan een journalist verkocht te krijgen.

Witruimte: ‘nooit genoeg’ of ‘er zijn grenzen’?

Er zijn geen grenzen als lay-outer. Maar de lezer denkt daar dikwijls anders over. Meestal wordt het een compromis.

Hoe kijkt u naar print ads?

De originaliteit is dikwijls ver te zoeken. Clichés blijven bestaan in alle media. Gelukkig zijn er enkele lokale bureaus die er zelfs op internationaal niveau bovenuit steken. Ik heb de indruk dat er veel jong talent staat te springen.