Art Director’s Words: Kristof Caluwaerts (Flair)

FlairNL01092015Art Directors zijn de architecten van een magazine. Zij bepalen waar er beeld en waar er woord komt, zij bepalen de look’n’feel, zij bepalen het gevoel dat een blad overbrengt. Magazinemedia.be laat dan ook graag geregeld een AD aan het woord. Deze week is het de beurt aan Kristof Caluwaerts, Art Director van Flair.

‘Een lay-out moet uniform zijn in heel het magazine’: akkoord of niet akkoord?
Het moet alleszins een geheel vormen, bij elkaar passen. Lezers moeten een vertrouwd gevoel hebben, een soort rust tijdens het lezen. Binnen deze krijtlijnen moet er uiteraard nog voldoende speelruimte blijven voor creativiteit. Door op de juiste plaats en de juiste manier net wél iets anders te doen vallen er dingen extra op, trek je aandacht naar waar je wil. Dit is verschillend van blad tot blad natuurlijk, een jong en hip blad als Flair verdraagt veel meer spielerei dan eerder klassieke, conservatievere bladen met een dito publiek zoals Dag Allemaal of Story.

Wat is het belangrijkste verschil in lay-out tussen een breed publieksblad en een nicheblad?
Je hebt een duidelijker publiek waar je voor werkt en waarvan je de wensen en verwachtingen beter kent. Daardoor kan je tekst en beeld beter en extremer daarop focussen. Bij een publieksblad moet je meer op zoek naar een middenweg, een minder uitgesproken karakter waar zo weinig mogelijk stoorzenders in zitten.

Hoe beïnvloedt het cross-mediale uw manier van werken?
Het vraagt meer denkwerk in verschillende richtingen. Op welke drager brengen we deze boodschap het best, en indien we ze op verschillende dragers willen brengen, hoe doen we dat dan het meest efficiënt?

Wat is uw geheime lay-out truuk?
Vormgevers genoeg vrijheid en vertrouwen geven om steeds te proberen om binnen de lijntjes te kleuren en toch een manier vinden om dat een klein beetje niet te doen.

Wat is voor Flair de ideale verhouding tussen tekst en beeld op een spread?
Een goed beeld vertelt meteen het hele verhaal. Mensen worden eerst gepakt door een sterk beeld, eventueel met een sterke kop. Een tekst mag nog zo straf zijn, als niemand eraan begint omdat hij in een monolitisch ondoordringbaar blok werd gegoten, gaan weinig mensen hem lezen.

Witruimte: ‘nooit genoeg’ of ‘er zijn grenzen’?
Evenwicht, en alweer afhankelijk van blad tot blad. Een spread moet vooral uitnodigen om te lezen. De juiste combinatie van tekst en beeld en het idee dat het behapbaar is met voldoende ingangen en kapstokjes zoals quotes, tussenkoppen, vragen, highlights, legendes … zorgen ervoor dat mensen beginnen te lezen, en dat is uiteraard stap 1.

Wat is op dit moment uw lievelingsmagazine?
Internationaal vind ik GQ een mooi en boeiend blad; Linda is straf gemaakt en heeft heel erg mooie fotografie; en in de absolute nichemarkt is Bahamontes héél erg straf gedaan.

Welke magazinepagina, -rubriek of -cover is de mooiste ooit gemaakt?
Alleen al voor de controverse en het debat dat het teweeg bracht: Charlie Hebdo.

Hoe kijkt u naar print ads? Zijn ze de basis voor andere uitingen in reclame?
Een goeie campagne bestaat uit een weloverwogen keuze van kanalen die elkaar aanvullen en versterken. Soms zal print daarin heel belangrijk zijn, soms is social media veel interessanter.

Kristof Caluwaerts, Art Director Flair

 

Meer lezen van de magazine media art directors?

Tim Oeyen, Humo
Koen Roskams, Plus Magazine
Lena Brnic, Ciné Télé Revue
Els Van Hauwaert,  Libelle en Femmes d’Aujourd’hui
Marco Goole, Eos