Art Director’s Words: Lena Brnic

Art directors zijn een onmisbare, maar vaak onderschatte schakel bij het maken van een magazine. Tijd om dat recht te trekken, dachten we bij Magazinemedia.be. Deze week is het woord aan Lena Brnic, AD van Ciné Télé Revue.

framerWat is uw lievelingsmagazine?
Moeilijk te zeggen. Ik kan worden aangetrokken tot een originele cover, een mooie lay-out, een foto die aanspreekt … Vaak heb ik gedurende een tijdje een ‘coup de coeur’. Zo ontdekte ik via een collega het magazine Flow. Ik ben echt gek van de grafische kant ervan. Het blad onderscheidt zich door z’n grafische originaliteit, de vormen die gebruikt worden, de manier waarop teksten onder de aandacht worden gebracht en zijn zachte kleuren.

Welke magazinepagina, -rubriek of -cover is de mooiste ooit gemaakt?
Bij Ciné Télé Revue durf ik er geen specifieke pagina uitpikken, maar wel meerdere ‘evenementen’, zoals de speciale dossiers over historische gebeurtenissen, die heel wat lezers bijhouden.

Wat is uw geheime lay-outtruc?
Het gaat erom om de grafische lijn te behouden, om een goede hiërarchie van de elementen, om duidelijkheid en om het toevoegen van wat ‘peps’ met enkele grafische elementen. Een beetje zoals kruiden in de keuken… Je moet het evenwicht tussen tekst en foto vinden en zo de essentie van het magazine behouden. Tot slot moet je ook deuren openlaten zodat de stijl van de pagina kan evolueren.

Wat is in uw ogen de ideale verhouding tussen tekst en beeld op een spread?
Je moet goed de foto analyseren die de pagina zal dragen. Zo vind je de manier om die zo in te zetten dat de lezer wil stoppen met bladeren en in de tekst wil duiken. Idealiter heb je een goed evenwicht, maar elke lay-out is specifiek.

Witruimte: ‘nooit genoeg’ of ‘er zijn grenzen’?
Ah, ik vind het belangrijk om witruimte te behouden. Het laat je toe om wat rust te hebben, om een pagina wat te verluchten en om de duidelijkheid te behouden. Een tiental jaar geleden was er in Ciné Télé Revue zowat geen witruimte, maar dat is duidelijk geëvolueerd. Witruimte voegt een moderne touch toe.

Hoe kijkt u naar print ads?
Die laten adverteerders toe om buzz te creëren, om de innovatieve, futuristisch en originele kant van het product te belichten. Op termijn zal de interactie met publiek en andere media sterker worden en kan een printadvertentie steeds vaker de basis vormen voor een tv-spot of bannering, maar ook hier is een goed evenwicht natuurlijk van groot belang om saturatie bij het publiek te vermijden.

Lena Brnic, Art Director Ciné Télé Revue

Om de meningen van andere art director’s te lezen, klik hier

Koen Roskams, Plus Magazine
Els Van Hauwaert,  Libelle en Femmes d’Aujourd’hui
Marco Goole, Eos