Art Director’s Words: Marco Goole (Eos)

EOS MagazineHoe een blad eruit ziet, wat eruit springt, hoe het aanvoelt … Het is voor een groot deel het werk van de art director. De komende weken laten we hen op magazinemedia.be geregeld aan het woord over hun inspiratie en hun mening. Deze keer aan de beurt: Marco Goole, AD van Eos.

Wat is op dit moment uw lievelingsmagazine en waarom?

Ik heb ooit een tentoonstelling van het magazine Visionaire (V Magazine) gezien. Onbetaalbaar voor een gewone sterveling zoals u en ik, maar elke editie was een kunststukje op zich. Zeker de moeite waard om eens op te zoeken.

Welke magazinepagina, -rubriek of -cover is de mooiste ooit gemaakt en waarom?

Doe maar die LIFE-cover van de kussende matroos. Een pakkend beeld met slechts een beetje tekst. Tijdloos.

Wat is uw geheime lay-out truuk?

Hoe leuk een initieel idee ook is, als het niet werkt, gooi het weg en begin opnieuw. En altijd ergens een stukje wit in brengen, hoe kleurrijk je pagina ook zou kunnen zijn. Op een of andere manier wordt je pagina er een stuk frisser door.

Wat is voor het blad waarvoor u werkt de ideale verhouding tussen tekst en beeld op een spread?

Eos is een wetenschappelijk blad. De beelden op een spread zijn (zo veel mogelijk) extra informatie bij de tekst. Dus 3/5 tekst, 2/5 beeld. Maar dat kan van spread tot spread veranderen. Variatie is key.

‘Art direction voor digital verschilt in niets van print’: akkoord of niet akkoord?

Er gelden volledig andere regels in de twee verschillende disciplines. Maar duidelijkheid, logica en overzichtelijkheid staat voorop in beide vormen.

Welke grafische evolutie vindt u de belangrijkste van de afgelopen tien jaar?

Tablets hebben de magazinewereld echt wel op zijn kop gezet. Samen met het digitaal bereikbaar worden van ontzettend veel informatie.

Welke zal de belangrijkste van de volgende tien jaar zijn?

Als ik dat zou weten, zou ik héél veel geld kunnen verdienen…

‘Een lay-out moet uniform zijn in heel het magazine’: akkoord of niet akkoord?

Er is een nuance. Er moet een rode draad door het magazine lopen, zodat je steeds weet in welk blad je bezig bent. Je stelt een aantal basisregels op die gevolgd moeten worden, maar tussen die lijnen moet je zoveel mogelijk proberen te variëren. Want te veel uniformiteit wordt een beetje saai.

Marco Goole, art director EOS Magazine

Om de meningen van andere art director’s te lezen, klik hier

Koen Roskams, Plus Magazine
Lena Brnic, Ciné Télé Revue
Els Van Hauwaert,  Libelle en Femmes d’Aujourd’hui