Art Director’s Words: Tim Oeyen (Humo)

Hoe een blad eruit ziet, wat eruit springt, hoe het aanvoelt … Het wordt voor een groot deel bepaald door de art director. De komende weken vragen we een aantal onder hen naar hun inspiratie en hun mening. Deze week aan het woord: Tim Oeyen, AD van Humo.

‘Een lay-out moet uniform zijn in heel het magazine’: akkoord of niet akkoord?
Uniform is wat rigide en lijkt op eenvormig. Volgens mij is het interessanter dat in grote lijnen alles bij elkaar hoort, maar aanpasbaar is. Dat alles van dezelfde familie komt, maar wel met een aparte identiteit.

Wat is het belangrijkste verschil in lay-out tussen een breed publieksblad en een nicheblad?
In een nicheblad kan je het begrijpen van beeld en tekst uitstellen. Je bekijkt zo’n blad met een trager aangepast tempo. Dat is ineens ook de uitdaging van een breed publieksblad: de kijker/lezer verleiden in eerste instantie en daar dan toch verschillende lagen achter steken die je pas later doorhebt.

Hoe beïnvloedt het cross-mediale uw manier van werken?
Het vraagt een nog strakkere planning en zorgt voor minder flexibiliteit. Er zijn bijvoorbeeld veel vaststaande formats waaraan je je zou moeten houden. Daarbinnen dan weer creatief zijn en de grenzen verleggen is de uitdaging.

Lucio Fontana

Kunstwerk Lucio Fontana

Wat is uw geheime lay-out truuk?
Oneven en onzichtbare kolomsystemen die sowieso witruimte creëren in een pagina.

Wat is voor Humo de ideale verhouding tussen tekst en beeld op een spread?
Tekst is wat mij betreft ook beeld… Humo is in de eerste plaats een leesblad. Het spreekt voor zich dat de tekst de overhand neemt. Maar daardoor wordt een sterk beeld nog belangrijker.

Witruimte: ‘nooit genoeg’ of ‘er zijn grenzen’?
Geen grenzen, al is de snee van Lucio Fontana de ultieme ingreep op een witruimte.

Wat is op dit moment uw lievelingsmagazine?
Er is een verschil tussen nichebladen die me dikwijls sterk aanspreken en mainstream uitgaven. Ze hebben elk specifieke spelregels. Voor mainstream kijk ik op naar New York Magazine, Esquire (US) en Vanity Fair.

Welke magazinepagina, -rubriek of -cover is de mooiste ooit gemaakt?
De cover van George Lois met Andy Warhol in een tomatenblik. Vertrekken van een schets van Lois, een fotoshoot met Warhol, collage maken, klaar.

Hoe kijkt u naar print ads? Zijn ze de basis voor andere uitingen in reclame?
Je vertrekt best niet vanuit de print ads alleen. Elke vorm van adverteren, elk medium heeft een aparte benadering nodig. Ideaal is het als alles eenzelfde overkoepelend verhaal vertelt.

Tim Oeyen, Art Director, Humo

Om de meningen van andere art director’s te weten te komen, klik hier

Koen Roskams, Plus Magazine
Lena Brnic, Ciné Télé Revue
Els Van Hauwaert,  Libelle en Femmes d’Aujourd’hui
Marco Goole, Eos