Art Director’s Words: Tom Van Noten (Feeling & Gael)

feel.itEen magazine zonder art director is als een café zonder bier. AD’s spelen een essentiële rol in hoe een blad eruit ziet. Daarom geeft Magazinemedia.be hen dan ook graag het woord. Ditmaal deelt Tom Van Noten, Senior Art Director van Feeling en Gael, zijn inspiratie en zijn mening.

Wat is uw lievelingsmagazine?

Ik heb momenteel geen uitgesproken lievelingsmagazine. Er verschijnen zoveel sterke nichebladen. Ik laat me leiden door afwijkende covers in de boekenwinkel. Zo heb ik laatst ‘Tapas’ ontdekt, een Spaans food-magazine met een knipoog.

Welke magazinepagina, -rubriek of -cover is de mooiste ooit gemaakt? 

Richard Turley, de creatieve man achter Bloomberg Businessweek, heeft me al het meest verrast met zijn humoristische covers voor vrij ernstige content. Ook de dubbele covers van ZEITmagazin vond ik opmerkelijk.

Wat is uw geheime lay-out truuk?

Op zoek gaan naar orthogonale lijnen in een lay-out. Dat zijn onzichtbare lijnen die het geheel (beeld, typo, witruimte) aan elkaar binden, en op die manier voor rust zorgen.

Witruimte: ‘nooit genoeg’ of ‘er zijn grenzen’?

Wit moet je zoals alles in het leven doseren, ook in een lifestyle magazine.

‘Art direction voor digital verschilt in niets van print’: akkoord of niet akkoord?

Niet akkoord, we hebben net één jaar lang een digitaal magazine op de markt gebracht (feel.it, tevens genomineerd voor de Design Awards in New York, nvdr.) en dat heeft me geleerd dat je printkennis moet loslaten en dit medium op een andere manier moet leren benaderen.

Welke advertentie had u graag in uw blad gezien?

De ad van Stefan Sagmeister voor Levi’s, hij ontrafelde een 501 jeans en maakte van de onderdelen een nieuw, sterk beeld.

Welke grafische evolutie vindt u de belangrijkste van de afgelopen tien jaar?

Zonder twijfel de tablet. Jammer genoeg slaan magazines op iPad niet echt aan bij het grote publiek en dat maakt het zo moeilijk om een interessant businessmodel te bedenken.

Welke zal de belangrijkste van de volgende tien jaar zijn?

Het landschap evolueert zo snel dat 10 jaar een eeuwigheid lijkt. Ik blijf pleiten voor het belang van sterke vormgeving. Welke technologie er ook aan komt, geslaagd design overleeft.

Meer lezen van de magazine media art directors?

Kristof Caluwaert
Tim Oeyen, Humo

Koen Roskams, Plus Magazine
Lena Brnic, Ciné Télé Revue
Els Van Hauwaert,  Libelle en Femmes d’Aujourd’hui
Marco Goole, Eos