Back to advertising

UBA BBQHier in Belgie vieren we dat traditiegetrouw met de UBA barbecue waar ‘tout le monde’ uit de marketing- en mediawereld samenkomt om hun vakanties te bespreken en het nieuwe werkseizoen met een knal te starten (en misschien met een kater).

In veel bedrijven zijn september en oktober zeer drukke maanden. Er worden allerlei maatregelen getroffen in een uiterste poging om de resultaten van het lopende jaar nog te verbeteren en daarnaast start in veel gevallen ook de planningscyclus 2015 (hoewel plannen tegenwoordig meestal een kort leven beschoren is). Vertaald naar onze, de magazine mediawereld, betekent dit: als de bliksem magazine media op de radar van iedere merkverantwoordelijke zien te krijgen! Geen tijd te verliezen. Zet uw beste beentje voor, graaf al uw geheime wapens op en schreeuw het van de daken: magazine media zijn geliefd, vertrouwd, effectief en levendiger dan ooit!

 

Zomerquiz

Dat is dan ook de reden dat we bij magazinemedia.be een zomerquiz bedacht hebben onder het motto: stuur uw mediakennis niet met vakantie! We hebben iedereen uitgedaagd om zijn mediakennis te testen: hoeveel weet u werkelijk van het nieuwste onderzoek en van de echte feiten over magazine media? En een uitdaging was het! (U kon dan ook een mooie Weber barbecue winnen) Zoals de Engelsen het zeggen: no such thing as a free lunch (of barbecue). Uiteindelijk waren de scores iets aan de lage kant. Onze conclusie is dan ook dat er voor ons als magazine media ambassadeurs nog voldoende werk aan de winkel is.

De winnaar van de zomerquiz is Ine van Dongen, freelance journaliste. Greet Caster, Advertising Mail Campaign Manager Bpost, heeft tijdens de UBA BBQ de hoogte score gehaald en heeft dan ook een mooie bbq-set in de prijs gesleept.

Proficiaat aan beide voor hun mediakennis!

 

Een frisse kijk op magazine media in een handig boekje!

Magazine Media Scan cover NLNa afloop van de barbecue hebben we iedereen een handig boekje meegegeven met de juiste antwoorden op de quizvragen: alles bijeen een mooi overzicht van de ‘need to knows’ van het Belgische landschap als het ware: feiten, cijfers en storytelling. We hopen daarmee het leven van media- en reclamebureaus en adverteerders een stuk eenvoudiger te maken: one stop shopping voor kennis over magazine media (heeft u onze Magazine Media Scan nog niet? Stuur snel een mailtje naar: info@magazinemedia.be)

 

The proof of performance van Magazine Media anno 2014

Wat dat betreft lijkt onze Magazine Media Scan wel een beetje op de tweede editie van Proof of Performance, de nieuwe uitgave van het FIPP die binnenkort verschijnt. Deze schatkamer van magazine media kennis bundelt werkelijk alles wat u zou willen weten. Deze tweede editie (voor de eerste editie: klik hier) is een update en zal veel nieuwe feiten en cijfers bevatten, vooral betreffende de niet-print onderdelen van magazine media. Wereldwijd en zeker ook in België investeren contentuitgevers in solid onderzoek naar magazinemerken, magazines als multiplatform medium en crossmedia adverteren. Wat zij daarbij ontdekken? Dat hoewel de (media-)wereld in sneltempo verandert, lezers hun favoriete magazinemerken blijven vertrouwen, dat ze de merkwaarden probleemloos overdragen van de ene contentdrager op de andere en dat ze zich heel snel aanpassen aan de alomtegenwoordigheid en 24-uursaanwezigheid van hun favoriete magazine.

De afgelopen jaren voelden voor vele mediabedrijven vaak als tegen de stroom op roeien. Het samenvallen van de snelle technologische ontwikkelingen en de negatieve economische trend hebben de magazinewereld zeer ruw uit haar comfort gehaald. Respect voor alle uitgevers die sterk en dapper genoeg waren om ondanks alles in nieuw onderzoek te investeren, waarmee ze ons allemaal voorzien hebben van kennis en insights in de nieuwe, verbeterde magazine media. Dankzij hen zal PoP2 antwoord geven op vragen als: Hoe werkt crossmediaal reclame binnen een magazinemerk? Hoe en wanneer gebruiken lezers mobiele en sociale media en aan welk type content hebben ze behoefte als ze op staan en wanneer ze naar bed gaan? Zal de papieren versie een rol blijven spelen naast de diverse digitale vormen? Wij kijken alvast enorm uit naar Proof of Performance 2.

 

Mogen we optimistisch zijn over Magazine Media?

Er zijn goede redenen voor optimisme over magazine media. Vorige maand voorspelde PwC in haar jaarlijkse Outlook dat vanaf 2015 de digitale inkomsten van magazine het verlies van print circulatie en reclame-inkomsten zullen compenseren. En ook de meest recente Group M forecast schetst een positiever beeld nu de wereldwijde reclamebestedingen langzaamaan terug beginnen stijgen. Meer geld in de markt betekent meer kansen, hoewel we allemaal wel weten dat het een harde strijd zal worden om iedere euro. Oftewel: wees er klaar voor! (d.w.z. lees PoP2 en de Magazine Media Scan)

Rentrée-lijstje niet vergeten!

Digital Media Factbook cover_0

Vergeet ook niet om FIPP’s nieuwe World Digital Factbook op uw ‘La rentrée-lijst’ te zetten. Met onderwerpen als big data analytics, paid content, native advertising, programmatic advertising, product development, tablets, e-commerce en smartphones. Alle buzzwoorden van het moment, alle trends waarvan u op de hoogte dient zijn om de veranderingen in het landschap en de snelle verschuiving van inkomstenstromen in uw markt te handelen. Of om in elke mediadiscussie verrassend scherp uit de hoek te kunnen komen (en zeker op het volgende UBA-event).

Wat we maar wilden zeggen: Op uw plaatsen. Klaar. Start!