Belgen zijn traditionele mediaconsumenten

De manier waarop Belgen zichzelf informeren is behoorlijk traditioneel in vergelijking met andere landen in de wereld. Dat kunnen we afleiden uit de studie “Digital News Report 2016” van Reuters. Het gebruik van sociale media voor nieuwsgaring blijft achter bij de meeste andere landen (in totaal waren er 26) in het onderzoek, alsook de populariteit van mobiele apparaten t.o.v. desktopcomputers.

Slechts 46% van de Belgen informeert zich onder andere via sociale media, met Facebook op kop. Radio en pers bevinden zich op hetzelfde niveau en televisie gaat met 75% aan kop. Vergeleken met de andere 25 landen die werden onderzocht (ruim 50.000 respondenten) is dat een zeer traditioneel mediaprofiel: gemiddeld gebruikt 51% sociale media.

Doordat geen van de grote internationale ‘pure players’ de Belgische markt betreden hebben, blijven de traditionele nieuwsmerken (tv en pers) een sterke positie behouden. Wellicht is daar ook een verklaring te vinden voor het blijvend hoge vertrouwen van de Belgen in informatiebronnen en nieuwsmerken. Dat ligt namelijk 10 punten hoger dan gemiddeld (inclusief de jongste leeftijdsgroepen).

Video is in België nog niet zo’n populaire vorm van nieuwsconsumptie in vergelijking met de andere landen. Over het algemeen groeit videoconsumptie in de hele wereld trouwens veel minder snel dan verwacht.

Ook als het gaat om betalen voor digitale informatie (12%) en gebruik van ad blockers (25%), lopen Belgen niet voorop, hoewel het percentage van dat laatste element bij de jongste leeftijdsgroep (18-24 jr) al bijna dubbel zo hoog is.

Enkele cijfers over social mediagebruik in België (Global WebIndex):

  • De tijd die Belgen aan sociale media besteden is afgelopen jaar niet gegroeid. Gemiddeld ligt dit op 1,24 uur per dag. In de andere landen is dit gemiddeld 1,85 uur
  • 16-64 jarigen zijn actief op 4,4 sociale media. Globaal is dat 6,8.
  • 89% is op minstens 1 social mediaplatform aanwezig.
  • Facebook blijft met een aandeel van 80% het voorkeursmedium. Dat is wereldwijd ook zo. Het gebruik van de andere media, zoals YouTube, Twitter, Whatsapp en Instagram blijft echter sterk achter.
  • Engagement en contributie in de afgelopen maand (zelfverklaard) is het hoogste op Facebook, YouTube en LinkedIn.
  • Passief netwerken is in België belangrijker dan in de andere landen. De drie belangrijkste redenen voor social mediagebruik zijn dan ook: in contact blijven met vrienden (44%), tijdverdrijf (40%), op de hoogte blijven van actualiteit of events (31%).

Bron : Xavier Degraux 1, Xavier Degraux 2