Bob Hoffman, een pleidooi voor objectiviteit in een tijd van teveel kwantiteit en te weinig…

Kwaliteit en Kwantiteit worden te pas en te onpas gemengd terwijl de objectiviteit waar we allen zouden moeten voor staan, dreigt te verdwijnen in oeverloze cijfers en data waar het gezond verstand roept om de kerk in het midden te houden. Bob Hoffman was een van de eye openers tijdens de UBA Trends Day begin maart. Het provocerende discours van Bob Hoffman zorgt voor tegengewicht bij alle hypes die aan een sneltreinvaart het licht zien. Wij geven u de mening van Hoffman over media in zes quotes.

  • Het merendeel van de zaken die experts ons de afgelopen tien jaar hebben verteld over merken, reclame en media, is in mijn ogen absolute nonsens. Er zijn inderdaad belangrijke evoluties geweest in technologie en media, maar die hebben hoogstens tot kleine veranderingen in het consumentengedrag geleid.
  • Reclame dood? De investeringen in reclame blijven maar groeien. In digitale reclame gaat het zelfs om een groei met dubbele cijfers.
  • U merkt inderdaad het effect van uitgesteld tv-kijken. Dat bedraagt zo’n 8% van de totale kijktijd in de VS. Bij de helft daarvan wordt de reclame doorgespoeld. Het gaat dus om 4%, terwijl de totale kijktijd de laatste 15 jaar met 20% is gestegen. Uitgesteld tv-kijken heeft het kijkgedrag dus positief beïnvloed in plaats van tv-reclame te begraven.
  • Volgens een rapport van Cnet is slechts 38% van de traffic online afkomstig van mensen. De overige 62% zijn hackers, robots en dergelijke die de cijfers frauduleus opschroeven. 54% van de online display advertising werd nooit gezien door een consument!
  • Traditionele media als tv, radio en magazines hebben bewezen dat ze zeer goed zijn om een vraag naar een product te creëren. Online advertising is daar helemaal niet goed in. Online is goed in het invullen van de vraag: waar vind ik het goedkoopste vliegtuigticket? Waar vind ik het leukste hotel?
  • Het feit dat steeds meer mensen internet als belangrijkste nieuwsbron gebruiken, betekent niet automatisch dat het een goed reclamemedium is. Reclame – en ook wat we verkeerdelijk de ‘traditionele’ reclame noemen – is nog lang niet dood!

Eventjes over Bob Hoffman:

Bob is an author, speaker, and partner in Type A Group, LLC, a company that consults to marketers, advertisers and media.

He is author of “101 Contrarian Ideas About Advertising” which became Amazon’s best-selling ad book. He is also author of “The Ad Contrarian” and “The Ad Contrarian” blog, which was named one of the world’s most influential advertising and marketing blogs by Business Insider.

Bob’s new book, “Marketers Are From Mars, Consumers Are From New Jersey” will be released as soon as he puts down the crayons and pushes the send button.

In 2012, Bob was selected “Ad Person of the Year” by the San Francisco Advertising Club.

Bob founded and was chairman/ceo of Hoffman/Lewis advertising, one of the West’s largest independent advertising agencies. He retired from Hoffman/Lewis in 2013.

Previously, Bob was ceo of Mojo USA and president and creative director of Allen & Dorward.

Bob has created advertising for McDonald’s, Toyota, Shell, Nestle, Blue Cross, Chevrolet, Pepsico, Bank of America, AT&T, and more companies than he cares to think about.

He has served on several boards including the Advertising and Marketing International Network, and spent a year as Special Assistant to the Executive Director of the California Academy of Sciences.

Bob is a frequent speaker at industry conferences, business meetings, advertising events and long liquid lunches.