Branded content: een stand van zaken

Hoe belangrijk is branded content voor uitgevers en adverteerders? Er is nog altijd sprake van een controverse: hoe ethisch is het om content met een commerciële afzender en doelstellingen aan te bieden in een redactioneel jasje? Dat geldt dubbel voor nieuwsmedia. In hoeverre verhaspelen zij het vertrouwen van hun lezers in de strijd om het geld? Anderzijds is redactionele onafhankelijkheid een grote uitdaging geworden om allerlei redenen en is het soms een kwestie van overleven.

Lees ook: De problematische relatie van uitgevers en platforms

Juiste balans tussen vertrouwen en voortbestaan

Wanneer media niet op publieke gelden kunnen rekenen, moeten ze hun journalistiek op andere manieren bekostigen. Reclame-inkomsten van offline media lopen gestaag terug. Ook display advertising behoort langzamerhand tot het verleden, dus business modellen van media leunen sterker op lezersinkomsten (van abonnementen tot donaties), native advertising en branded content. In veel gevallen zal het een combinatie van inkomstenbronnen zijn, ook al omdat niet elke uitgave geschikt is om lezersinkomsten te genereren.

Mogelijkheden zijn er genoeg, maar alle media moeten daarbij de juiste balans vinden tussen vertrouwen en geloofwaardigheid (onafhankelijke redactie) enerzijds en voortbestaan (voldoende middelen om die te bekostigen) anderzijds. Sommige mediamerken hebben geen problemen met gesponsorde content en zullen het, mits op de juiste manier gebracht, zien als een waardvolle aanvulling voor de lezer.

Om hoeveel geld gaat het?

Er zijn vele begrippen en definities in omloop. Afhankelijk van de bron en de definitie verschillen uiteraard ook de cijfers van de inkomsten van uitgevers door branded content. Het Native Advertising Institute voorspelde op MAGnify 2017 dat native (een content marketing strategie) een aandeel van 40% van de totale inkomsten van uitgevers in 2020 zou uitmaken. Die voorspelling lijkt niet uit te komen. Voor 2020 verwacht het instituut nu een aandeel van 32% van de totale reclame-inkomsten.

Data van Branded Content Project studies (een partnerschap gefinancierd door het Facebook Journalism Project) geeft cijfers voor branded content, gedefinieerd als: elk verkoopinitiatief dat content inzet om gebruikers te engageren, betaald door een cliënt. Branded content is een onderdeel van content marketing, een strategie waarbij een merk via content een eigen publiek opbouwt.

Onderstaande grafiek toont hun data over inkomsten van uitgevers hieruit. Het Project spreekt bewust over lokale uitgevers, daarbij grote internationale spelers buiten beschouwing latend.

Graph turnover from branded content

Waarom is branded content zo belangrijk voor uitgevers?

In de mix van bestaande en nieuwe inkomstenstromen kan branded content een belangrijke plaats gaan innemen. Niet in de laatste plaats vanwege de interessante marges, maar ook vanwege de lange-termijnrelatie die uitgevers zo opbouwen met merken en adverteerders.

Uit het rapport (door Facebook gesponsored!) blijkt dat winstmarges op branded content initiatieven interessanter zijn voor uitgevers dan op gewone reclame en lezersinkomsten. Zelfs wanneer je rekening houdt met de bias van het project.

Graph profit margin branded content

72% van de deelnemende bedrijven (door het project zelf geselecteerd!) rapporteert een marge boven de 21%. Nog interessanter zijn de retentiecijfers: een terugkerende klant is een tevreden klant en fungeert daarmee als kwaliteitsstempel. Wanneer je investeert in een relatie met een merk/adverteerder, zie je deze uiteraard graag terugkomen. Aangezien de inspanning bij branded content groter is, is retentie belangrijker.

Bij branded content is de relatie sowieso al anders dan bij reclameverkoop: per definitie meer lange termijn en langduriger, met andere en vaak meer contactpersonen bij adverteerders, grotere budgetten en meer inhoudelijk. Ongeveer de helft van de bedrijven spreekt over retentie van meer dan 50% van de klanten.

Print speelt een grote rol

In het Branded Content Project is uiteraard een grote rol weggelegd voor social en andere digitale kanalen. Interessant is dat print daarnaast een grote rol speelt, als derde medium met 38,5% van de bedrijven die het inzetten voor branded content. Qua budgetverdeling gaat slechts een klein deel naar digitale kanalen, wat uiteraard ook te maken heeft met kosten die met andere kanalen gemoeid zijn. Slechts een klein deel van de bedrijven alloceerde meer dan 50% van het budget aan digitaal.

Graph branded content use of platforms

Branded content is voor iedereen?

Wat sectoren aangaat zijn er verschillen in de mate waarin branded content ingezet wordt. In grote lijnen zal bij duurdere producten en bij aankopen waarbij veel informatie nodig of gewenst is, eerder budget in branded content worden gestoken. Dat is ook terug te zien in de topsectoren: gezondheid, financiële diensten, entertainment, retail, automotive.

Graph branded content sectors

Branded content is bovendien vaak een premium product, dat wil zeggen relatief kostbaar voor adverteerders. Uiteraard is de hoogte afhankelijk van de aard en omvang van de campagne, maar branded content kan niet ongestraft steeds opnieuw gebruikt worden en is vaak slechts eenmalig en specifiek in te zetten. Vergelijk dat met reclameconcepten met talloze herhalingen per campagne en spreiding over platformen en mediamerken.

In deel 2: branded content best practices

Bronnen: Mediapost, Localmedia.org, Mediapost, What’s New in Publishing

Gerelateerde artikels: