Branded content: open en eerlijk scoort het best

Branded content is twee maal effectiever dan display advertising. De uitgever van Forbes onderzocht in samenwerking met IPG Media Lab onder 4.000 lezers hoe goed branded content in 2016 nog werkt. Beter dan display, maar ook beter dan voorheen. Adverteerders moeten zich ook niet schamen om hun merk vaker te noemen, want dat maakt hen in de ogen van lezers alleen maar eerlijker en betrouwbaarder.

De andere conclusies uit het onderzoek:

  1. Branded Content heeft een sterke impact op reclamebekendheid. Zelfs 2x zo hoog als display
  2. Ook op merkvoorkeur (+7%) en aankoopintentie/overweging (+9%) is de impact significant
  3. Branded Content valt op de eigen merkwebsite meer op dan op een media-website.
    Waarschijnlijk door sterkere branding in het artikel
  4. De aankoopintentie is 3x (!) hoger op de Forbes-website bij consumenten die ‘engaged’ zijn (+300 sec aandacht): 22% o.v. 7% op de merkwebsite
  5. Branded content op desktop trekt meer aandacht dan op de smartphone
  6. Langere artikels werken even goed als korte, ongeacht het schermformaat
  7. Meer branding in het artikel verhoogt de effectiviteit en is bovendien positief voor de perceptie
  8. Display toevoegen aan branded content verhoogt de herkenning, terwijl betrouwbaarheid en aantrekkelijkheid even hoog blijven

Sinds 2013 is de impact van branded content op alle indicatoren gestegen. Dat is opvallend, want veel reclameformaten verliezen juist effectiviteit na verloop van tijd, wanneer mensen eraan gewend zijn. Het lijkt er dan ook op dat branded content in snel tempo uitgroeit van nieuwkomer tot een interessant, vast onderdeel van de middelenmix.

Infographic branded content

Bekijk de volledige presentatie hier

Meer lezen over het onderzoek? Klik hier

 

Geïnteresseerd in branded content?
Lees dan ook het interview met Nathalie Willems, werkzaam bij Content Advertising Sanoma

En onze andere gerelateerde artikels: