Cannes in the Picture: ontdek onze favoriete Leeuwen

Naast de winnaars van een Gouden Leeuw die we al eerder bespraken, Bihor/Beau Monde, IKEA en KFC, zijn er nog een paar andere mooie inspirationele werken in de Print & Publishing prijzen gevallen. Wij zetten hier een paar van onze favorieten voor u in het zonnetje.

Save the date:
MAGnify, de Magazine Media conferentie op 4 oktober 2018 in de Factorij te Zaventem
MAGnify logo

Een van de meest inspirerende campagnes dit jaar, vinden wij toch, is die voor Kiwi: prachtige, verhalende content, sprekende visuals en dat allemaal voor een low-interest product als… een schoenpoetsmiddel. Een lesje in hoe je zulke alledaagse producten relevant en interessant maakt.

Kiwi schoenenpoets

  • Kiwi shoe polish campaign Cannes Lions

Dat geldt eigenlijk ook voor Stabilo Boss, de bekende marker. Zij kozen voor een vergelijkbare en toch helemaal andere aanpak als Kiwi. Vergelijkbaar omdat er grote historische beroemdheden in figureren. Helemaal anders omdat hier een productdemonstratie slim is geintegreerd, zoals je van een merk mag verwachten dat zelf met papier werkt.

Stabilo Boss marker

  • Stabilo Boss campaign Cannes Lions

Nog een printcampagne die onze aandacht trok, was die voor de Opera of Chicago. Net als bij Kiwi veel copy en in dit geval is de tekst in de visual verwerkt. Of de visual in de tekst? Deze campagne slaagt erin een heel ander publiek aan te spreken dan het waarschijnlijk normaal zou doen met headlines als ‘Sex, drugs and opera’ en ‘If nobody dies it’s not an opera’. De laatste zelfs met een tabelletje in de tekst van het aantal moorden en de wijze waarop (met stip op nummer 1: neergestoken, 35%).

Opera of Chicago

  • Opera of Chicaco - Cannes Lions

En dan hebben we nog LEGO met een campagne die net zo simpel en sterk is als het product zelf. Niet voor niets is de headline: ‘Never gets old’.

LEGO

  • LEGO campaign Cannes Lions

Als laatste, maar zeker niet minste, nog maar eens een printcampagne van een techgigant: Apple. We weten dat Steve Jobs magazine-reclame hoog in het vaandel had staan (“you take care of the back covers and I’ll take care of the front covers”, vertelde hij zijn mediabureau) en ook in het post-Jobs tijdperk blijft Apple magazines trouw, bijvoorbeeld voor iPad Mini en bij de introductie van de Apple Watch.

Deze keer maakt Apple slim gebruik van de voor- en de achterpagina van de magazines om de iPhone 7 Plus te promoten. Met name de camera eigenlijk. Apple beweegt op het raakvlak tussen technologie en kunst, zegt het zelf. Dus gaf het topfotografen de iPone 7 Plus in handen om daarmee fotoshoots voor magazinecovers te maken. En claimde het de achterpagina van dezelfde edities voor de reclameboodschap. Slimme ingebouwde demonstratie in de campagne wederom.

Meer inspiratie?