Cannes Lions: 5 cases waar magazines beter van kunnen worden

Veel druppels op een hete plaat, deze editie van de Cannes Lions. Opnieuw zijn de interessantste ideeën voor NGO’s of andere niet-commerciële projecten bedacht. Niet voor bedrijven of merken. Maar ik wil graag wat extra aandacht richten op 5 ideeën waar een magazine en dus ook magazineadverteerders beter van zou kunnen worden.

1. The HIV+ Issue van Vangardist Magazine

Vangardist is een Oostenrijks mannenblad. Om aandacht te vragen voor HIV maar vooral om een tegengewicht te bieden aan het stigma waarmee seropositieve mensen kampen, produceerde het blad een oplage van 2.500 exemplaren die gedrukt werden met seropositief bloed. Of hoe een medium niet alleen kan schrijven over een onderwerp, maar zelf ook een statement kan worden.

Bekijk het hier 

2. The Times Unquiet Film Series

The Times is een van de beste kranten ter wereld. Tot zover de ingetrapte deur van een openingszin. The Times brengt verhalen. En ze doen dat met wisselend succes sinds 1785. Alleen: sommige van de beste verhalen brengen ze niet. Tot vandaag. En dat zijn de verhalen van hun journalisten, de mensen die de krant maken tot wat ze is. Of hoe je als nieuwsmedium je eigen relevantie tot een geweldig verhaal kunt verheffen.

Bekijk het hier 

3. Own Board Magazine van TAM Airlines

Hoe persoonlijk kan een magazine worden? Zeer, zo blijkt. Het Own Board Magazine van TAM Airlines verandert een medium dat ik zelf alleen gebruik om luchtvaartvoedsel op te deppen in een blad dat zowaar de moeite waard is om te lezen. Het gaat namelijk over jezélf. Een thema dat het doorgaans best goed doet bij de mens.

Bekijk het hier 

4. Ticket Books van L&PM Pockets

Hoe maak je van het ene product iets anders? Hoe optimaliseer je menselijk gedrag? Hoe creëer je de juiste omstandigheden waarin mensen een boek willen lezen? Door heel empatisch te zijn, design thinking toe te passen en een aanbod te creëren waar je publiek iets aan heeft. Of hoe een campagne voor een pocket-uitgeverij een service design-oefening wordt met een nieuw product als resultaat.

Bekijk het hier 

5. Rubbish Famzine – Till Death Do Us Part

Rubbish is een magazine gecreëerd door de familie Lim, een creatief gezin uit Singapore. Moeder, vader en 2 kinderen spenderen de weekends door samen te werken aan hun kunstprojecten en twee keer per jaar een bijzonder magazine uit te geven: Rubbish. Het magazine heeft telkens een ander thema en is uitzonderlijk mooi vormgegeven. Of hoe een goed verhaal dikwijls in de daad zit in plaats van in het woord. En hoe schoonheid altijd gelijk krijgt.

Bekijk het hier 

Foto Jorrit ! Copyright Jan Castermans  Jorrit Hermans, Head of Story Quick Brown Foxes
Copyright : Jan Castermans