Cannes Lions, door onze verslaggevers ter plaatse

Onze verslaggevers: Aaron Denolf, winnaar Gouden StuMPA 2018, en Maïté Cauchies (Zilver). Bekijk hier het werk waarmee zij deze prijs veroverden. 

Dit is het verslag van 2 jonge studenten die dankzij Febelmag naar Cannes werden gezonden om zich daar te laten onderdompelen in de wereld der creatieven. Uiteraard bezochten zij de printwedstrijd en het (Google-, Facebook-, etc.-)strand. Naast de grote reclamehelden van het moment, kwamen zij er ook het werk van enkele Belgische collega-studenten op de shortlists tegen.

“Eindelijk! Na maanden van aftellen konden we het vliegtuig op om te vertrekken naar het heiligdom voor elke reclamemaker: Cannes Lions festival. Onze valiezen werden enkel gevuld met zomerse kleren, want Cannes is heet, en we wilden genoeg ruimte wilden overhouden voor alle kennis die we daar zouden opdoen! Eens toegekomen besloten we onmiddellijk het centrum te gaan verkennen, waar we van de ene verbazing in de andere vielen. Het werd direct duidelijk: Cannes was er klaar voor en wij ook!

“Op de HELha (Haute Ecole Louvain en Hainaut, nvdr.) hebben we het vaak over de Cannes Lions gehad. De reputatie en de faam van dat festival waren mij dus bekend… Ik kon echter niet bevroeden hoezeer ik verrast zou zijn!”

Zoals de winnaars van vorig jaar gingen ook wij eerst de printwedstrijd bezichtigen, kwestie van ons te vergelijken met de grote mannen. En groot waren ze want we wisten niet waar eerst kijken. Enkele van ons favorieten waren: de KFC Hot and Spicy campaign, Highlight the Remarkable van Stabilo, de IKEA-pee ad, #Bloodnormal, …

De IKEA-pee ad was ook een mooi voorbeeld van een StuMPA -type of print. Hier is de insteek fantastisch: een advertentie met een kortingsbon voor een kinderbedje uit IKEA. Indien je op de advertentie plast (ja echt waar) en je bent zwanger zal de kortingscode tevoorschijn komen. Op die manier ontdek je niet alleen dat je zwanger bent maar ook dat je een dikke korting op je IKEA-meubel mag verwachten. Slim.

Ook nog een leuke verrassing was de #Speedtalk-campagne die leerlingen van de LUCA School of Arts in samenwerking met Happiness maakten. Deze werd maar liefst 3 keer ge-shortlist!

Ons verblijf werd al snel een bom van inspiratie waardoor we niet wisten hoe we dit allemaal zouden kunnen onthouden en verwerken. Maar ook daar heeft het festival een oplossing voor: overal waar je komt wordt je namelijk overladen met goodies. Notitieboekjes, zakjes, t-shirts, powerbanks, … Je kon zelfs een Google Assistant bemachtigen. Dit gebeurde voornamelijk op het strand waar tal van grote bedrijven hun uiterste best hadden gedaan om hun stukje grond om te toveren tot een zalig toevluchtsoord indien de talks je even teveel werden. Hier werden mini-talks, feestjes, strandstoelen (niet onbelangrijk) en last but not least eten en drank voorzien. We werden op ons wenken bediend.

De prints, feestjes, goodies, stranden, … waren allemaal heel leuk maar de talks en awardshows staken hier nog eens mijlenver bovenuit. Hier zat je in het middelpunt van waar het allemaal gebeurt. Mijn allereerste gedachte, na het eerste gala, was: “Het is net daarom dat ik reclame maak. Om dingen te maken die eenzelfde kwaliteit hebben als wat ik net gezien heb”, vertelt Maïté.

Elke dag werden tientallen zalen geopend om daar talloze talenten in hun vak aan het woord te laten. Dit ging van David Droga, de bekende executive van Droga5, tot David Schwimmer die Ross speelde in Friends. “Voor elke creatieve sector werden meerdere grote namen voorzien om ons te inspireren met hun tips en verhalen”, zegt Aaron. “Onze favorieten waren “The rise of Hackvertising”, “Unfaking it, how IKEA keeps it real”,  “How to be human”, “David Schwimmer the rainbow”, “Hieroglyphics: Pre-Historic Meets Post-Modern”, …” En niet te vergeten Naomi Campbell. Maité: “Haar lezing ging over een onderwerp dat me uitermate boeit: de modewereld. Sinds de lezing bewonder ik die sterke en mooie vrouw, die zulke zeldzame menselijke waarden huldigt, nog meer.”

Het was een voorrecht om de inzichten van deze meesters in hun vak te zien en het maakte ons helemaal klaar om er zelf aan te beginnen! “Na een week boordevol emoties, herinneringen en verrassingen kan ik maar één ding zeggen: ik wil en zal terugkeren!”, zegt Maïté. “Ik heb ervan genoten te kunnen praten met creatieven uit alle hoeken van de wereld. Ik heb ook de reclamewereld beter leren kennen waarin ik de volgende jaren steeds meer zal evolueren…”

Bedankt aan de organisatoren van de StuMPA -wedstrijd en Febelmag voor deze fantastische belevenis! Het was een intense en leerrijke reis. Bedankt!

Aaron Denolf
Maité Cauchies
StuMPA 2018