Live from Cannes: onze StuMPA-winnaars

Van onze eigen verslaggevers ter plaatse: Simon Pyson en Auke Moonen, winnaars van de StuMPA awards 2017

“Klaar voor een onderdompeling in een groots creatief bad.” Zo vertrokken Simon Pyson en Auke Moonen van Luca School of Arts vorige week naar Cannes. Lees hun avonturen.

“Een kleine drie maanden na het winnen van de Student Magazine Print Award zijn we er klaar voor. Gewapend met een Humo raakten we door de security check en stapten we op het vliegtuig richting Cannes, klaar voor een onderdompeling in een groots creatief bad.

Aangezien we onze tickets te danken hadden aan een printwedstrijd, waren we natuurlijk razend benieuwd naar de categorie Print. Na alles een paar keer overlopen te hebben, vonden we dat er toch wat badschuim ontbrak. Er zaten dan ook geen Belgische inzendingen bij. Op de Awardshow waren we dan weer aangenaam verrast toen onze persoonlijke favorieten beloond werden.

Voor het uitreiken van de Grand Prix wist de Jury-President te vertellen dat print zich in tijden van crisis bevindt. In België is dit niet anders en net daarom is een wedstrijd als StuMPA er: om jonge creatieven warm te maken over print en hiervan de relevantie te bewijzen. Burger King is erin geslaagd in het tijdperk van sociale media zijn authenticiteit als merk te behouden, zonder zichzelf al te serieus te nemen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat sinds 1954 Burger King het hoogst aantal afgebrande zaken heeft van alle fastfoodketens in de VS. Op de prints beelden ze dan ook een reeks brandende restaurants af met de copy “flame grilled since 1954”.

  • Burger King ad - Cannes

De print met de meeste StuMPA-feel was voor ons ‘Foot type test ad’ voor Asics. 70% van de lopers loopt met verkeerde schoenen, maar door deze advertentie weet je welk type schoen je nodig hebt nog voor je naar de winkel gaat. De advertentie is interactief door de hittegevoelige inkt die bepaalt welk soort voeten je hebt. ‘Foot type test ad’ nam een bronzen Leeuw.

Een campagne die we ook tof vonden was ‘Pass the Heinz’. Tien jaar na de Mad Men-aflevering waarin Don Draper pitcht voor Heinz, bracht Heinz de prints uit in real life. Hier kan heel wat kritiek op komen dat het lui is, aangezien er niet veel werk aan was. Maar wij vinden het eerder lui op een slimme manier. Het PR-gehalte van deze campagne overstijgt dan ook de print. David Miami, het bureau dat voor deze stunt zorgde, heeft de campagne dan ook niet ingestuurd op zijn eigen naam. Ze stuurden in op naam van Sterling Cooper Draper Pryce, het fictieve reclamebureau uit de serie.

Na onze onderdompeling zijn we hellemaal klaar voor een frisse duik in de reclamewereld!

Bedankt Febelmag, om dit alles mogelijk te maken.”

Bedankt Simon en Auke als verslaggever ter plaatse voor Magazine Media

 

Nog meer creativiteit nodig?

Magazine Media

Bedankt voor uw bezoek aan magazinemedia.be

Wilt u automatisch iedere maand de beste selectie uit al het nieuws, de cases, de research en inspirerende voorbeelden rond magazine media.

Schrijf u dan direct in op de maandelijkse Magazine Media nieuwsbrief: