Case: Bihor Couture wint drie Lions in Cannes

Cannes magazines? Yes, they can! In de strijd om lokale folklore te beschermen tegen het plagiaat van grote modemerken, creëerden McCann Boekarest en het Roemeense modemagazine Beau Monde (voorheen Sanoma) Bihor Couture.

Bihor Couture print campaign Bihor by Beau Monde Romania

De modehuizen inspireren zich op patronen en designs van folkloristische kleding en verkopen hun kleding vervolgens vaak aan exorbitante prijzen. Zonder dat de lokale gemeenschappen hiervoor erkenning krijgen (of zelfs maar op de hoogte zijn) en zonder dat deze, vaak arme mensen, hier iets voor terugzien. Dat vormt een bedreiging voor etnische groepen en de mooie tradities waar zij voor staan.

Bihor vs Dior

Bihor Couture doet het helemaal anders: 100% lokaal door vakmensen geproduceerde kleding, waarvoor de ambachtelijke vakmensen van Bihor alle credits en alle inkomsten ontvangen. Alle kledingstukken kunnen op de website www.bihorcouture.com besteld worden en de campagne maakte blijkbaar zo’n stormloop op de webwinkel los dat inmiddels meer en meer ambachtslieden zijn ingehuurd om de vraag aan te kunnen.

Bihor Couture website

De campagne-video heeft het over de strijd tussen Dior en Bihor. En in Cannes heeft Bihor die strijd duidelijk gewonnen met een Gouden Leeuw in de categorie PR – Lowbudget/High Impact Campaign,  zilver in PR – Brand Voice & Strategic Storytelling en brons in Brand Experience & Activation.

Erkenning is er dus ook voor het magazine Beau Monde, dat hiermee nog maar eens de invloed en de kracht van magazines duidelijk aantoont. Influencer, storyteller, direct seller en activist: het magazine weet al deze rollen moeiteloos te vervullen.

Bron: Cannes Lions, Wonderful Brands, AdAge

Campagne video McCann voor Cannes Lions:

Beau Monde “Bihor Couture” from McCann Worldgroup on Vimeo.

Meer inspiratie van Cannes: