Chief Editors’ Words: Alain Devos (Autowereld)

Auto’s zijn een passie van kindsbeen af, maar toch is dat niet de reden waarom ik het fantastisch vind om de hoofdredacteur van AutoWereld te mogen zijn. Op onze redactie is niemand aangenomen omdat er motorolie door zijn aderen stroomt. Wij willen in de eerste plaats met goede journalisten werken, die dan natuurlijk snel dienen uit te groeien tot specialisten in hun domein. Op die manier stelden we onze redactie samen en dat sluit naadloos aan bij mijn eigen benadering. Een autofreak zijn is niet de juiste instelling, voor ons primeert het journalistieke.

Dat is niet onbelangrijk in een wereld waarin de industrie ons overstelpt met perscommuniqués, foto’s, testvoorstellen en andere informatie. Wees zeker, we gebruiken die ook wel, maar daarnaast nemen we zelf journalistieke initiatieven. Denk maar aan de tocht die we met een in ons land gebouwde Audi maakten langs de vele sites in ons land waar ooit auto’s van de band rolden. Het zijn artikels waar de fabrikanten niet altijd op zitten te wachten, maar we maken op die manier wel het verschil met titels die meer consumentengericht zijn. Ook en zelfs in de eerste plaats bij onze (potentiële) lezers.

Vooral in het buitenland vind ik voorbeelden terug van magazines die vanuit dezelfde mentaliteit werken. In het Verenigd Koninkrijk vormen Top Gear, CAR en Evo een bron van inspiratie. Het moet iets vandoen hebben met de Britse magazinecultuur, want in Duitsland bijvoorbeeld ontwaar ik een pers die veel zakelijker, droger ook, informeert. Het op zijn Engels integreren van een meer positieve sfeer is belangrijk. We merken dat heel wat jonge mensen geïnteresseerd en gepassioneerd blijven door auto’s. Het leeft nog sterk, zelfs als het gaat om auto’s waar je enkel kan van dromen, en dus willen we die doelgroep zeker blijven aanspreken.

AutoWereld wil geen louter doorgeefluik van de industrie zijn en deze benadering mag je niet onderschatten in tijden van internetconcurrentie. Mensen consumeren internet op een andere manier. We beschikken over een website en werken momenteel zelfs aan een nieuw en ambitieus project met de collega’s van AutoGids. Online schikken we ons naar de wetmatigheden van het internet. Het mag sneller gaan, met misschien wat minder diepgang. Maar toch willen we ook online die AutoWereld-touch verder onderhouden. We zetten AutoWereld nu al echt als een merk neer, met een goed product. Dat gaan we verder uitbouwen. En dan bekijken hoe de markt reageert en telkens bijsturen waar nodig. Want de zaken evolueren tegenwoordig heel snel in medialand.

Qua belangstelling voor onze producten mogen we voorlopig nog niet te hard klagen. De verkoopdaling blijft binnen de perken en zolang we dit publiek behouden, is er zeker ook een reden om een papieren magazine te blijven maken. De theorie dat magazines een toekomst kunnen vinden in de niche, is nog zo gek niet. Als je in een grote perswinkel staat, sta je soms versteld welke verscheidenheid nog steeds bestaat. De niche lijdt minder onder de crisis dan de bladen voor een breed publiek en dat stemt ons hoopvol.

Alain Devos, hoofdredacteur AutoWereld