Chief editors’ words: André Lafère, Feeling Wonen/Gael Maison

Bij Feeling Wonen hadden we al een hele tijd het vermoeden dat onze lezers een nog grotere dosis inspiratie wilden. Vorige zomer deden we dan de test. We maakten een best-of van ” binnenkijkers”. Wow by Feeling Wonen telde 260 pagina’s en een stevige cover. Het resultaat? Een verkoop die even goed was als die van een gewoon nummer!

Sinds eind januari brengen we dus elke maand zo’n 260 pagina’s met heel wat inspiratie. Zo hebben we in het huidige nummer bijvoorbeeld een focus op slaapkamers en energiezuinig bouwen. En middenin de ” binnenkijkers” vind je een dossier dat zo vormgegeven is dat het lijkt alsof je het er kan uitnemen.

Ook in de stijl van de interieurs maken we voortaan duidelijkere keuzes. Voor het landelijke of het klassieke moet je niet bij ons zijn; wij brengen upscale en design interieurs, zonder naar het puur architecturale te neigen. Als lezer weet je voortaan nog beter wat je mag verwachten.

Het gedeelte nieuws hebben we niet achterwege gelaten. We hebben het wel van plaats veranderd. Het bevindt zich voortaan achteraan in het magazine, waar we met nieuwe rubrieken minder aan de actualiteit gebonden zijn. Zo vertelt woonjournaliste Leen Creve wat ze de afgelopen twee maanden heeft ontdekt. Update biedt dan weer een preview van wat eraan zit te komen. Alle technische en praktische info daarentegen! Die vind je veel sneller en gemakkelijker op internet. Daarin maken wij het verschil niet.

Inhoudelijk gaan we meer de luxueuze toer op, maar ook vormelijk is dat het geval. Aan dat laatste is veel aandacht besteed. Ik heb er een lange carrière als art director opzitten en heb de nieuwe maquette zelf ontwikkeld. Daarmee wilde ik meer upscale gaan; het moest rustiger ogen. Mijn ultieme betrachting is dat Feeling Wonen een magazine wordt dat je wil bijhouden, dat je op je salontafel laat liggen, net als de Marie-Claires of Vogues van deze wereld.

Hoe we dat proberen te realiseren? Door aflopende foto’s te gebruiken, door een grotere eenheid tussen de ” binnenkijkers” en natuurlijk ook door de cover. Die heeft een donkere fond, wat luxueuzer oogt, maar ook de mogelijkheid biedt om meer kleuren te combineren dan op een witte achtergrond. Het is alleszins een zet die ik als zeer geslaagd ervaar. Als zijn we er nog niet uit of we steevast voor een zwarte cover kiezen of ook andere donkere kleuren zullen gebruiken!

Wat ik zeker merk, is dat we met Feeling Wonen meer en meer toegroeien naar het blad dat we altijd hadden wilden maken. Het is ons kindje en het is leuk om dat te zien groeien, om dat te zien ” volwassen” worden. Het luxueuze karakter van het magazine hoort daar zeker bij. De nieuwe richting die we met Feeling Wonen zijn ingeslagen is dus het beste bewijs dat ik het helemaal eens ben met de stelling dat de magazines van de toekomst wel eens luxeproducten kunnen zijn. Dat betekent magazines waarvoor je als lezer je tijd neemt, die je bijhoudt, die je koestert, die je verzamelt.

André Lafère, hoofdredacteur Feeling Wonen/Gael Maison