Chief editor’s words: Birte Govarts (Joepie)

Op mijn dertiende sprong ik elke woensdag op mijn fietske om het nieuwste nummer van Joepie te gaan halen in de krantenwinkel. Al snel kwamen daar ook Fancy en andere magazines bij. Tot mijn moeder me even bij zich nam en me waarschuwde niet al m’n geld in magazines te steken. De boodschap kwam aan, maar mijn enthousiasme temperen deed het niet. Elk magazine dat ik in handen kreeg, las ik van voor naar achter. Het was voor mij totale ontspanning.

Het is voor mij dus een enorm voorrecht om nu Joepie te mogen maken en zo hetzelfde te kunnen betekenen voor de tienermeisjes van vandaag. Magazines vind ik zo leuk omdat het inspeelt op het iets trager leestempo van mensen: dat waarbij ze openstaan voor wat diepgaandere zaken, voor achtergrond, voor analyse. Nu Joepie een maandblad geworden is, mikken we echt op dat tempo. Wat niet betekent dat we ons ertoe beperken. Integendeel, de app die we eerder dit jaar lanceerden en het kanaal op HLN.be spelen net in op dat eerste, snelle leestempo.

Als ik het weekblad Joepie vergelijk met het maandblad, merk ik dat we vroeger meer nieuws en roddels brachten, ook al waren die soms achterhaald als het blad uitkwam. Nu laten we het nieuws los. Als een artiest bijvoorbeeld een nieuwe plaat uitbrengt, is dat nog steeds een reden om hem aan het woord te laten, maar dan gaat het niet over de plaat zelf, wel over de persoon achter de artiest.

De app is complementair: hier twee keer per dag de actualiteit, met heel wat interactie. Joepie is het magazine dat het meest doorgegeven wordt en dat proberen we nu ook online door te trekken: lezeressen aanmoedigen om zoveel mogelijk nieuws te sharen. Magazines love digital: daar lijken me onze app en ons kanaal op HLN.be de beste voorbeelden van. Ze bieden twee niet te versmaden voordelen: enerzijds heeft het ons geholpen om te kiezen op welk kanaal we welke content het best konden verspreiden; anderzijds biedt het je de unieke kans om je community te vergroten. Ik zal niet ontkennen dat we met onze app meisjes naar het magazines willen trekken.

Het is niet omdat ik vind dat magazines en online elkaar prima kunnen versterken, dat ik ze als de twee enige kanalen wil inzetten. Neen, het totaalplaatje bestaat in mijn ogen ook uit de juiste events en uitgekiende merchandising. Zo organiseren we eind juni voor het eerst de Joepie Pool Party en palmden we al een aantal keer de Carré in met de Joepie Music Club. Zulke zaken hebben als geweldige troef dat je er je doelgroep ontmoet. Zeker voor een magazine als Joepie is dat enorm belangrijk: de thema’s die we brengen mogen dan ‘tijdloos’ zijn, de invulling ervan verandert voortdurend en zorgt ervoor dat je enorm dicht bij je doelgroep moet staan.

Ook digital is daarvoor een uitstekend kanaal: de feedback die je via social media krijgt is vaak bloedeerlijk en zeer direct. Het helpt ons als redactie enorm vooruit.

Birte Govarts, hoofdredactrice Joepie