Chief editors’ words: Britt Guetens (La Maison Victor)

Onbekende behoeften detecteren

Bladen maken vind ik geweldig, al is het niet m’n eerste liefde. Ik heb namelijk een modeachtergrond en heb opleidingen genoten aan de Kunstacademie en de Modeacademie. Daarna heb ik beslist om een bijkomende studie journalistiek te doen. Dat was niet zozeer kiezen om de modewereld achter me te laten, maar wel om een nieuwe wereld voor me te laten opgaan: die van het maken van magazines!

Concepten en formats uitwerken heeft me altijd geboeid. Ook in m’n huidige job is dat de essentie. La Maison Victor is er voor mensen die gepassioneerd zijn door naaien. Ik hou ervan om me samen met het team van La Maison Victor te verdiepen in dat onderwerp, om na te gaan hoe we aan hun behoeften kunnen voldoen en zelfs een stapje verder gaan: te achterhalen welke behoeften onze lezers zouden kunnen hebben zonder dat ze het beseffen.

Bij La Maison Victor komt daar nog een bijkomend element bij: de lezers van het blad zijn haast per definitie gevoelig voor het esthetische. Het is dus meer dan noodzakelijk om een aantrekkelijk blad te maken. Onze doelgroep is immers kritisch en modebewust. Bovendien telt hij niet enkel lezers van de oudere generatie, maar zijn er ook veel jonge mensen die La Maison Victor lezen; het gevolg van de hype die er al enkele jaren heerst. Het blad moet er dus vernieuwend en eigentijds uitzien.

Je merkt het: m’n modeachtergrond kan ik tegenwoordig heel goed gebruiken … Maar daartoe mag ik me natuurlijk niet beperken. Ik zoek m’n doelgroep heel actief op om zeer nauw op te volgen wat er leeft. Gelukkig ben ik omringd door heel wat mensen die enorm bezig zijn met naaien en het maken van kledij en accessoires. Dat helpt.

Daarnaast is er een zeer grote online community van ‘Do it yourself’-ers: je hebt tal van blogs, Facebookgroepen … Ik probeer zo veel mogelijk van die groepen en blogs te volgen. Ze bieden immers een belangrijke bron van inspiratie: je merkt met welke patronen ze aan de slag gaan, welke resultaten ze boeken, met welke problemen ze worden geconfronteerd.

Op die manier zit je heel dicht op je doelgroep. Het enige dat zich nog tussen hen en jou bevindt is een scherm. Eigenlijk biedt internet je de mogelijkheid om met een zeer breed deel van je doelgroep contact te houden. Iets wat in ‘real life’ jammer genoeg niet haalbaar is.

Bovendien is digital zeer belangrijk voor La Maison Victor. Onze website is een groot ‘start to sew’-platform. Zo bieden we bijvoorbeeld video’s aan die je tonen hoe je bepaalde technieken moet aanpakken en kan je in onze webshop patronen, magazines en sinds kort zelfs stoffen apart kopen. Uiteraard mikken we via Facebook en Pinterest ook op interactie met onze doelgroep. Op termijn willen we dat interactief luik binnen onze site zelf aanbieden.

We vinden het belangrijk om op de site ook steeds meer en andere content te kunnen aanbieden dan in het magazine en verwijzen dan ook geregeld van het ene medium naar het andere. Onder andere de basics van het naaien, breien en haken willen we online groeperen om zo de referentie te worden. Al moet je natuurlijk een minimum aan algemene basistechnieken ook in je blad aanbieden.

Het zijn volgens mij net de complementariteit van site en magazine én de interactiviteit met je doelgroep die tegenwoordig van een magazine een succes maken. En wij hebben het geluk gehad het zo te kunnen aanpakken van bij de start in december 2013.

Britt Guetens, hoofdredactrice La Maison Victor

Zin om meer interviews van hoofdredacteurs te lezen?

Kristine De Vriese (Royals)

Anne Vanderdonckt (Plus Magazine)

Frederik De Swaef (Story)

Famke Robberechts (Goed Gevoel)

Alain Devos (Autowereld)

Ingrid Fallay (Ciné-Télé-Revue)

Jacques Sys (Sport Magazine)

Danny Ilegems (Humo)

Greg Lievens (TV Familie & Blik)

Eric Cloes (Beter Bouwen & Verbouwen, Ik ga bouwen en renoveren)