Chief Editor’s Words: Eric Cloes (Beter Bouwen & Verbouwen, Ik ga Bouwen en Renoveren)

Via allerlei omzwervingen ben ik bij Ik ga Bouwen & Renoveren beland. Toen ik er aankwam in 2006, was er op de redactie niemand met kennis van en ervaring in de bouw. De kennis die ik als architect en bij bouwondernemingen had opgedaan, heeft enorm geholpen in het kiezen voor een duidelijke positionering. Van de directie kreeg ik carte blanche en dat heb ik enorm geapprecieerd. Het heeft ongetwijfeld mijn goesting aangewakkerd.

In maart 2014 kreeg die een extra boost. Toen kocht Roularta immers het concurrerende blad Beter bouwen & verbouwen. Waar velen dachten dat we deze titel zouden afbouwen en alles zouden inzetten op Ik ga Bouwen & Renoveren, hebben we net de omgekeerde beweging gemaakt. We hebben namelijk ook hier sterk gewerkt op de positionering, die nu zeer complementair is aan die van Ik ga Bouwen & Renoveren. Dat richt zich ook naar architecten en andere professionals en is zo dus zowel een B2B- als B2C-magazine. Onze aanwinst brengt net meer praktische info en is gericht naar mensen die een deel van een bouw of verbouwing zelf doen.

Een titel waar ik naar opkijk is Nest. Ik vind dat zij het heel slim gespeeld hebben. Hun fusie van Spijs & Drank met het blad van de Boerenbond heeft hen een zeer trouw lezerspubliek opgeleverd. Ze bouwen aan een sterk nichemagazine. Ik droom van hetzelfde traject. Vaak zijn er in het bouwproces problemen tussen de klanten en de professionals. Die vallen vaak terug te brengen tot communicatieproblemen. Ik zou onze twee magazines graag uitbouwen tot communicatieplatformen die ervoor zorgen dat iedereen (zowel bouwheer als aannemer) dezelfde taal spreekt.

In het buitenland spreekt Idéat me enorm aan. Het heeft een hele sterke positionering met een focus op kwalitatieve architectuur en design. Ik ga Bouwen & Renoveren zal zeker in deze richting evolueren. Ook het digitale is iets waaraan we steeds meer aandacht schenken. Op dit moment is er bij onze redactie tussen het magazine en de website een zeer gelukkig huwelijk. Onze website is het verlengstuk van de magazines: we bieden er extra foto’s van reportages, nieuws, een agenda, nieuwe producten … Maar de website refereert ook naar de magazines en doet aan abonnementenwerving. Het is een zeer mooie complementariteit en deze zorgt ervoor dat ik totaal geen schrik heb voor digitale media. Integendeel, hoe beter de site, hoe beter het blad.

Eigenlijk draait het allemaal rond het consequent bouwen van een merk. Slaag je er als magazine niet in om een merk te worden, dan ben je een wit product en is je enige manier om te overleven een lage prijs. Een mooi voorbeeld van dit merkdenken is de naam Beter bouwen en verbouwen. Hoewel beide namen erg op elkaar lijken, hebben we beslist om hem te behouden. Hij staat immers ergens voor, terwijl je met een nieuwe naam van nul moet herbeginnen.

De toekomst? Die zie ik vol vertrouwen tegemoet voor nichemagezines. Ze duiken immers diep in de materie en zijn zo complementair met het internet waar je meestal korte teksten vindt. Online lees je alleen, terwijl je een huis als koppel bouwt of verbouwt. Je moet kunnen discussiëren, delen, samen zaken bekijken en daarvoor is een magazine ideaal.

Eric Cloes, hoofdredacteur Ik ga bouwen & Renoveren en Beter bouwen & verbouwen

Ik grijp op het schap altijd naar … architectuurboeken, hoofdzakelijk hedendaagse architectuur, maar zeker ook Art Nouveau en Art Déco.

Ik luister naar … veel Bluesmuziek tijdens de lange uren die ik op de baan rijd.

Ik ben jaloers op … niets. Het is mijn temperament niet; wat ik wens probeer ik te realiseren.

Het verrast me dat … onze maatschappij nog altijd niet beter leert van haar verleden.

Zin om meer interviews van hoofdredacteurs te lezen?

Kristine De Vriese (Royals)

Anne Vanderdonckt (Plus Magazine)

Frederik De Swaef (Story)

Famke Robberechts (Goed Gevoel)

Alain Devos (Autowereld)

Ingrid Fallay (Ciné-Télé-Revue)

Jacques Sys (Sport Magazine)

Danny Ilegems (Humo)

Mia Van der Auwera (Libelle)

Greg Lievens (TV Familie & Blik)