Chief Editor’s Words: Famke Robberechts (Goed Gevoel)

Ik vind het als hoofdredactrice fantastisch om mensen te kunnen bijstaan op vele kleine frontjes. Vaak kunnen we hen een oplossing aanreiken voor problemen waar ze niet snel mee naar een dokter of een deskundige stappen. Een artikel over bedplassen is niet altijd revolutionair. Maar uit de reacties die in de weken erna binnenrollen, merk je wel dat veel gezinnen ermee kampen en niet weten hoe ze het precies moeten aanpakken.

Bij Goed Gevoel kunnen we bovendien bouwen op een mooie geschiedenis. Dit blad is er al meer dan twee decennia, maar onze hoofdthema’s zijn nog steeds superactueel. Gezondheid van lijf en hoofd blijven thema’s die we met heel veel passie aanpakken. Omdat we weten dat we voor veel mensen een referentie zijn op dat gebied, omdat we weten dat we hen via onze maandblad kunnen helpen om aan te pakken wat ze belangrijk vinden in hun leven. Onze redactie houdt de vinger aan de pols en brengt toegankelijke informatie met de steun van deskundigen en specialisten. Als je dat elke dag kan doen, is dat heel fijn. Die taak zou eigenlijk niet eens de naam ‘job’ mogen krijgen.

Het is belangrijk dat we dat blijven doen zonder opgestoken vingertje, zonder belerend te zijn. Qua toon en stijl schrijf ik vanuit mijn Nederlandse roots wel graag directe voorwoorden. Ik kijk elke maand dan ook geweldig uit naar de Linda in mijn brievenbus. In zo’n blad merk je dat Nederlanders een bakje verder staan in hoe je ze kan aanspreken. Als ik zelf die directe stijl hanteer, levert dat doorgaans positieve reacties op. Maar het valt op dat zoiets voor Belgische lezers plots moeilijker wordt bij het aansnijden van gevoelige onderwerpen, zoals de work-life balance.

De inhoud die we brengen in Goed Gevoel kan je niet zomaar op het internet vinden. Ik ben een absolute believer van print, ook al omarm ik de digitale mogelijkheden. Binnenkort wordt de site van Goed Gevoel opgenomen in een bredere vrouwensite en wordt ze een volwaardige digitale poot van het magazine. Maar lezers begrijpen meer en meer dat het magazine dat een maand lang op hun tafel ligt inhoud bevat die niet zomaar digitaal vervangbaar is. Net daarom zullen sterke printmerken overleven. Wie de koers heeft ingezet om te investeren in inhoud zal relevant blijven.

Famke Robberechts, hoofdredacteur Goed Gevoel

Ik grijp op het schap altijd naar … de laatste editie van CARS magazineof naar een magazine over opvoeden.

Ik luister naar mijn eigen afspeellijst, Coolcar op Spotify.

Ik ben jaloers op mensen die het talent hebben om de uit-knop te vinden.

Het verrast me dat het verliefde gevoel op mijn eigen merk al acht jaar blijft. Hoe langer het duurt hoe meer het me verrast.