Chief Editors’ Words: Frederik De Swaef (Story)

De adrenaline die je krijgt van het brengen van de verhalen waar iedereen over praat, dat vind ik het meest bijzonder aan mijn job. Het is een ongelooflijke luxe om op de eerste rij te zitten bij de showbizzactualiteit en bij de straffe verhalen van gewone mensen – Story is de laatste jaren toch duidelijk in die richting verbreed. Steeds gaat het om de zaken die echt belangrijk zijn: geboorten, een huwelijk, een overlijden. De best verkopende nummers zijn steevast die waar een baby op de cover staat of een huwelijk centraal staat. En dat is, in een magazinewereld die gigantische evoluties heeft doorgemaakt, al veertig jaar onveranderd.

Magazines als Story zullen volgens mij steeds hun plaats hebben in het medialandschap. Maar natuurlijk moet je blijven innoveren. Dat hebben we gedaan, zowel in print met bv. de introductie van Storywood en sinds kort ook de tv-pagina’s in een apart blad, als op andere platformen. Ik denk bijvoorbeeld aan radiozender Story FM of de Story Awards. Dat moet je doen om je bereik te blijven garanderen of te doen groeien. Sinds de lancering van Story FM merk ik trouwens dat we meer geliefd zijn bij adverteerders. Daar zitten de integratiedeals die de verschillende platformen combineren, ongetwijfeld voor iets tussen.

Net als andere bladen die het moeten hebben van de actualiteit, is het ‘merk’ enorm belangrijk geworden. Er is immers enorm veel concurrentie, zowel online als offline. Offline staan we sterk met onze drie magazines (Story, Storywood en TeVe-Blad worden in een pakket aangeboden), online blijft het dan weer zoeken naar een verdienmodel. Ik geloof bijvoorbeeld sterk in een site waar onze content gecombineerd wordt met native advertising.

Magazines waar ik naar opkijk? Dan denk ik in de eerste plaats aan het Duitse actualiteitsmagazine Stern. Ik heb dan ook een jaar in Duitsland gewoond. Ze hebben er met met Stern im Bild trouwens een uniek blad in de portfolio. Het bestaat enkel uit foto’s en onderschriften. Het toont in mijn ogen uitstekend de meerwaarde van print aan. Door de selectie, de bewerking van de foto’s,… zorgen ze voor een enorm contrast met bijvoorbeeld een willekeurige fotoreeks op internet.

In ‘onze sector’ denk ik spontaan aan People. Dat blijft toch de referentie op vlak van ‘people’ nieuws. Ze weten als geen ander de grens te vinden zonder die te overschrijden. Gabriel Garcia Marquez zei ooit dat alle mensen drie levens hebben: een openbaar leven, een privé leven en een geheim leven. Bladen als Story en People zitten net op de grens tussen het openbaar en het privé leven. En die opzoeken zonder te ver te gaan, dat is net ons vak.

Frederik De Swaef, hoofdredacteur Story

 

Ik grijp op het schap altijd naar … Libelle omdat mijn vrouw daarin de mooiste artikels schrijft.

Ik luister naar … Story FM voor grote klassiekers en Radio 1 voor het nieuws en duiding.

Ik ben jaloers op Jonah Peretti, de oprichter van BuzzFeed, die een goed model heeft gevonden om Story-content rendabel te digitaliseren.

Het verrast me dat nog altijd elke week 702.200 Vlamingen wekelijks uitkijken naar hun moment om Story te lezen.

Zin om meer interviews van hoofdredacteurs te lezen?

Kristine De Vriese (Royals)

Anne Vanderdonckt (Plus Magazine)

Mie Van der Auwera (Libelle)

Famke Robberechts (Goed Gevoel)

Alain Devos (Autowereld)

Ingrid Fallay (Ciné-Télé-Revue)

Jacques Sys (Sport Magazine)

Danny Ilegems (Humo)