Chief editor’s words: Jean-Luc Cambier (Moustique)

Het gebeurt vaak dat een journalist die zijn carrière bij een krant begint, na verloop van tijd bij een magazine aan de slag gaat. Ook bij mij was dat het geval. Ik werkte zeer graag bij La Dernière Heure, maar switchte op een bepaald moment toch naar Moustique. De reden lijkt me niet het ontsnappen aan de dagelijkse stress, wel de vrijheid die u hebt tegenover de actualiteit. Bij een krant dicteert die constant wat u moet doen, terwijl u ze bij een magazine vanuit een andere hoek, vanuit een ander perspectief bekijkt.

Natuurlijk is die vrijheid relatief. U moet de lezer week na week verleiden, uzelf keer op keer heruitvinden, maar dat vind ik net zo uitdagend: u moet u onderscheiden van de andere bladen! Ik vind het geweldig om de lezer te prikkelen, om te zoeken tot u ervan overtuigd bent dat wat u hem zal aanbieden, hem zal verrassen en bevallen.

Ik vergelijk het vaak met boekhandels. Ondanks Amazon en aanverwanten hebben ze zeker nog een toekomst, op voorwaarde dat ze erin slagen iemand die er binnenkomt een boek te verkopen waarvoor hij eigenlijk niet kwam. Boekhandels moeten tegenwoordig meer inzetten op service en dat geldt ook voor magazines.

Ook de “day-to-day” van bladen maken boeit me sterk. Samen met uw redactie bouwt u een magazine op, van inhoudstafel tot cover. Onlangs nog heb ik met een beginnende journaliste lang aan het uitschrijven van een interview geschaafd. Die taak vind ik misschien wel het leukst: journalisten helpen om de techniek van het schrijven van een artikel tot de perfectie onder de knie te krijgen. Dat is natuurlijk het voordeel als u wat ervaring hebt: u kan ze doorgeven. Want zelfs al ben ik dan begonnen op een typemachine, de basistechnieken zijn in de loop der jaren niet veranderd.

Zelf neem ik nog slechts zelden de pen ter hand. Als ik een goed voornemen heb, is het wel om daar verandering in te brengen en vaker zelf te schrijven.

Over de toekomst van magazines ben ik zeer positief. Het gouden tijdperk van de printmagazines ligt achter ons, maar er is zeker een toekomst. Het is aan ons, bladenmakers, om hem vorm te geven. Mensen hebben het tegenwoordig moeilijk: ze werken hard, hebben het financieel niet altijd onder de markt, hebben stress, maar net dat maakt dat ze zich af en toe een “pleziertje” gunnen. Daarvoor willen ze zeker betalen. Magazines kunnen dat plezier bieden.

Daarnaast gaat het leven ook steeds sneller en hebben we af en toe een behoefte aan pauze. Magazines bieden die pauzemomenten. Me-time momenten bieden; dat vind ik zelf de definitie van magazines. Die functie zal in de toekomst nog aan belang toenemen.

En natuurlijk moeten we ons aanpassen aan de toekomst, die digitaler is. Het is aan ons om onze toegevoegde waarde aan te tonen, om erin te slagen dagelijks magazines te maken en dat kan perfect dankzij internet. Misschien schuilt de toekomst wel in de combinatie van een wekelijks of maandelijks papieren product, gecombineerd met die dagelijkse magazineaanpak op internet. En zo’n aanpak is niet alleen haalbaar voor magazines als Moustique, ook vrouwenbladen kunnen zeker in die richting evolueren. Het allerbelangrijkste is die zaken te doen die aansluiten bij uw merk. Want dat wordt belangrijker dan ooit.

Jean-Luc Cambier, hoofdredacteur Moustique

 

Zin om meer interviews van hoofdredacteurs te lezen?

André Lafère (Feeling Wonen)

Raf Scheers (Eos)

Kristine De Vriese (Royals)

Anne Vanderdonckt (Plus Magazine)

Frederik De Swaef (Story)

Famke Robberechts (Goed Gevoel)

Alain Devos (Autowereld)

Ingrid Fallay (Ciné-Télé-Revue)

Jacques Sys (Sport Magazine)

Danny Ilegems (Humo)

Greg Lievens (TV Familie & Blik)

Eric Cloes (Beter Bouwen & Verbouwen, Ik ga bouwen en renoveren)

Britt Guetens (La Maison Victor)