Chief Editor’s Words: Mie Van der Auwera (Libelle)

De vrouw die Libelle leest, is bezig met het leven van zichzelf en haar naaste omgeving aangenamer en beter te maken en het is fijn daarbij te kunnen helpen. Net als hen te empoweren. Verhalen van anderen helpen onze lezeressen in hun eigen situatie of om de situatie in hun naaste omgeving beter te begrijpen.

Inspiratie daarvoor haal ik maar zelden uit andere bladen. Na zeventien jaar in het vak ben ik nogal kritisch geworden tegenover zogenaamd inspirerende magazines. Ik zie weinig nieuwe formats en vooral veel rubrieken die schaamteloos gekopieerd worden. ‘Been there, done that’ is een gevoel dat me vaak bekruipt.

Dat neemt echter niet weg dat ik enorm hou van goede stukken, van goede pennen, van sterke fotografie. Zij zorgen voor de meerwaarde. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Time, The New Yorker of Bloomberg Business Week. Niet toevallig Amerikaanse bladen wiens covers blijk geven van een grote creativiteit gelinkt aan de actualiteit.

Libelle mag dan in 2015 zijn 70ste verjaardag vieren, het betekent niet dat we het digitale niet omarmen. Persoonlijk vind ik deze evoluties razend interessant, net als elke nieuwigheid. Wat me vooral bezighoudt, is de verschillende dynamiek van papier en digitaal. Een papieren magazine is als een snoepje; je koopt een halfuurtje me-time. Het digitale is tot nu toe veel functioneler, waardoor je de inhoud van je blad niet louter kan overzetten op digitale platformen.

De uitdaging is na te gaan wat de essentie van je merk is, het dna, en dat vertalen naar de verschillende dragers. Complementariteit is hierbij enorm belangrijk. In deze periode van het jaar brengen we in Libelle recepten met pompoen. Online kan je daar nog zoveel aan toevoegen: je bent onbeperkt in aantal, je kan de ingrediënten automatisch aan een boodschappenlijst toevoegen … Het is de kunst ervoor te zorgen dat je uitingen op verschillende platformen elkaar versterken. Dat een plus een meer is dan twee.

De omwenteling van papier naar papier én digitaal is waar we voor staan. Magazinemerken worden contentmerken, met heel wat extra mogelijkheden, maar natuurlijk ook uitdagingen. Ik zie de toekomst echter zeer positief in. Onze lezeressen hebben heel wat liefde voor Libelle en die zie ik door een omwenteling niet meteen weggegomd. Wel kan je het je niet meer permitteren om op je lauweren te rusten. Je moet steeds relevanter worden, op elk platform waarop je actief bent. Bladenmakers hebben geen keuze meer : ze moeten uit hun kot komen!

Mie Van der Auwera, hoofdredactrice Libelle

 

Ik grijp op het schap altijd naar… dà t blad dat ik nog niet ken. Ik wil ontdekken hoe zij het doen, wat de formats zijn, de invalshoeken en de redactionele keuzes. Anderzijds kan de oudevertrouwde Franse Vogue mij ook vaak verleiden vanwege een beeldtaal die een creatief proces op gang kan trekken.

Ik luister naar Radio1 in de ochtend om in te loggen op de actualiteit. Ik zet de ‘XX’ op om weer uit te checken, te deconnecteren uit de hectiek van de dag.

Ik ben jaloers op… mijn hond John. Die heeft echt een prinsheerlijk hondenleven. Volgens mij heeft hij in zijn eerdere levens heel wat mensen gered en geholpen, en is hij nu bij ons thuis beland waar alleen maar zorgeloze dagen vol liefde en plezier zijn deel zijn. Hij heeft het verdiend, denk ik dan wanneer ik ‘s ochtends naar mijn werk trek.

Het verrast me dat… zo weinig me verrast. En ik beschouw dat niet als iets positiefs, integendeel, ik wou dat ik dagelijks positief verrast werd. Ik kan nog oprecht verrast worden door eerlijkheid, beroepsmatige oprechtheid ook en een nieuw inzicht door wat de ander aanbrengt. Dat zijn de echt fijne verrassingen, die bij mij een motor doen aanslaan.

Zin om meer interviews van hoofdredacteurs te lezen?

Kristine De Vriese (Royals)

Anne Vanderdonckt (Plus Magazine)

Frederik De Swaef (Story)

Famke Robberechts (Goed Gevoel)

Alain Devos (Autowereld)

Ingrid Fallay (Ciné-Télé-Revue)

Jacques Sys (Sport Magazine)

Danny Ilegems (Humo)