Chief Editor’s Words: Nadine Lejaer (Télépro)

Een glazen bol heb ik natuurlijk niet, maar ik ben zeer enthousiast als het gaat om de toekomst van het magazine op papier en dan heb ik het niet enkel over tv-bladen. Ik zie immers heel wat troeven die je op nieuwe media niet meteen terugvindt. Ik denk bijvoorbeeld aan het verschil in toegevoegde waarde. Waar je op internet veel op zich staande en versnipperde info vindt, bieden magazines rijkere en geloofwaardigere inhoud. Een belangrijke eigenschap van magazines, is dat de redactie de tijd kan nemen om de zaken van op een zekere afstand kan bekijken, om zaken te verifiëren.

Daarnaast heeft een magazine ook een lay-out: een combinatie tussen tekst en beeld. Niet alleen kan beeld informatie op zich bevatten, je kan er ook gemakkelijk een onderschrift bij plaatsen. Waardoor beeld en tekst samen de volledige informatie brengen. Verder biedt een magazine structuur. Je weet wat je mag verwachten, je krijgt vaste rubrieken voorgeschoteld! Vergelijk het met de programmering op tv. Ook daar weet je dat het journaal om 19u start. Bovendien biedt een magazine de makers de mogelijkheid om zaken groter of net kleiner voor te stellen, om de lezer in een oogopslag duidelijk te maken wat hoofd- en wat bijzaak is.

Tv-bladen hebben hier nog een extra troef. Door de structuur krijg je meteen een mooi beeld van de programma’s die bv. in prime time lopen en kan je meteen afwegen welke keuze je zal maken. Dat overzicht probeert een EPG ook te bieden, maar de gebruikservaring is toch niet optimaal. Denk bijvoorbeeld aan de tijd die het neemt om een nieuwe pagina te laden.

Tot slot zijn er natuurlijk de zintuigen die een magazine aanspreekt. Alleen al de geur die zich verspreidt wanneer je in een ‘vers’ magazine snuistert. Of het gevoel en het geluid wanneer je het doorbladert. Bij digitale magazines hoor je vaak een kunstmatig geluid wanneer je de pagina omdraait, maar dat is natuurlijk niet vergelijkbaar. Ik vind papier ook veel ecologischer dan bv. internet. Je hebt er geen electriciteit voor nodig; eens het gedrukt is, kan je het ontelbare keren ter hand nemen zonder dat het nog vervuilende effecten heeft…

Een magazine is toch een echt object. Het zijn mooie producten. Denk maar aan een magazine met een speciaal formaat of met een uitzonderlijke cover. In de toekomst moet de sector daar nog verder op werken, moeten we nog meer belang hechten aan de kwaliteit. Dat gaat dan zowel over de kwaliteit van ons eigen product als het focussen op de kwaliteit van de onderwerpen waarover we schrijven. Zo hebben we Qualimat in het leven geroepen. Dat is een tool om de kwaliteit van de tv-programma’s – de onderwerpen waarover wij schrijven – te beoordelen. Twee maal per jaar publiceren we de resultaten. We kijken gemiddeld meer dan drie uur televisie per dag. Mensen willen dan goede ‘producten’ zien en onze taak om de kijkers te helpen te kiezen voor de beste producten!

Gilbert Cesbron zei ooit: €œEr zijn twee soorten journalisten: zij die zich interesseren voor wat het publiek belangrijk vindt en zij die het publiek boeien met wat zij belangrijk vinden. Voor mij is het belangrijk tot die tweede categorie te behoren. Wij moeten iets extra bieden over de tv-programma’s, moeten de kijker helpen om de programma’s met een andere blik te bekijken.

Nadine Lejaer, hoofdredactrice Télépro

Zin om meer interviews van hoofdredacteurs te lezen?

Kristine De Vriese (Royals)

Anne Vanderdonckt (Plus Magazine)

Frederik De Swaef (Story)

Famke Robberechts (Goed Gevoel)

Alain Devos (Autowereld)

Ingrid Fallay (Ciné-Télé-Revue)

Jacques Sys (Sport Magazine)

Danny Ilegems (Humo)

Greg Lievens (TV Familie & Blik)

Eric Cloes (Beter Bouwen & Verbouwen, Ik ga bouwen en renoveren)

Britt Guetens (La Maison Victor)