Chief editors’ words: Thijs van Veghel (Voetbal International)

Het Nederlandse sportblad Voetbal International staat in de etalage. Wordt een Belgische uitgever de eigenaar? In een column in Marketingtribune lichtte hoofdredacteur Thijs van Veghel alvast een tipje van de sluier over het recept van dit mediamerk.

“70 procent van de voetballiefhebbers volgt het nieuws op hun mobiele apparaten via onze site en apps. Ze kunnen daar meepraten met onze deskundigen en columnisten. Via onze livestream volgen ze een wedstrijd tot op de seconde. Kortom, we teren allang niet meer op het tijdschrift, we zijn echt gaan verbreden.

De site vi.nl stamt al uit de jaren negentig. Toen zagen we al dat voetbalinformatie op verschillende platforms zou moeten worden gebracht. Dat hebben we steeds meer uitgebouwd om het merk VI te vergroten.

VI is voor mensen dé voetbalautoriteit, of het nu op papier is of online. De autoriteit die alles covert en waar je meer hoort en leest dan ergens anders. Daarom zijn we ook VI-premium gestart, een hybride vorm met verhalen en columns uit het weekblad, maar ook met het online nieuws en de meningen van onze specialisten. Daarmee houden we de liefhebbers bij ons en, heel belangrijk, tegen betaling.

Ook is onze naam gekoppeld aan het tv-programma. De merkwaarde daarvan wordt vooral gedragen door de persoonlijkheden van Johan Derksen, Wilfred Genee en René van der Gijp. VI op tv is een soort van satire, maar zeker ook met inhoud, redelijk losstaand van het blad, hoewel ook het blad met de tijd is meegegaan. Met naast de degelijke informatie en interviews nu ook prikkelende columns. Zoals nu zelfs de vrouw van de voetballer naast hem op de foto staat, dat was vroeger ondenkbaar.

Er is dus wisselwerking tussen de verschillende podia van het merk.”