Chief editor’s words: Willem Asaert (Culinaire Ambiance)

Culinaire Ambiance serveerde lange tijd heerlijke kippensoep, maar ook die gaat na een tijdje wat vervelen. Mijn idee toen ik het roer bij het blad overnam? Ook eens preisoep serveren. Of Tom Ka Kai.

Wat ik hiermee bedoel, is dat u als lezer enerzijds vaste rubrieken en herkenbaarheid verwacht, maar anderzijds ook wil geprikkeld worden, zaken wil tegenkomen die u niet had verwacht. Om nog eens de vergelijking met de horeca te maken: enerzijds wil u in een restaurant een vast menu – zaken waarvan u weet dat ze u zullen smaken -; anderzijds wil u ook wel eens proeven van de suggesties, van het onbekende.

Die suggesties, dat zijn de specials, de speciale dossiers in het blad. Zij zorgen volgens mij voor een extra band met de lezer. Maar ook voor ons als redactie is het een fijn toemaatje: u kan met de specials in het magazine immers buiten de platgetreden paden treden. U kan er items brengen die je in de vaste rubrieken moeilijker aan bod kan laten komen. Zo brachten we recent onze tweede bierspecial, waarmee we kaderen waarom chefs bier steeds vaker bij gerechten serveren.

Als u daardoor nieuwe adverteerders aantrekt, is dat extra leuk omdat het u meer middelen geeft om te investeren in de kwaliteit van uw product.

Bovendien hebt u met de specials, die bij Culinaire Ambiance zo’n 20 tot 30 pagina’s beslaan, de kans om nog meer onderbouwd te werk te gaan, zodat de relevantie, de toegevoegde waarde toeneemt. Dat is in mijn ogen de essentiële rol van gespecialiseerde magazines en dat zorgt er ook voor dat ze het verschil kunnen maken in vergelijking met andere media – ik denk aan kookzenders of de krantenbijlagen.

Nog een ander voorbeeld is cacao. Voor dit onderwerp is er in ons land onvoldoende lezerspotentieel om een maandblad uit te brengen. Maar door er een special over te brengen, krijgt u toch de kans om er verhalen over te brengen, en om na te gaan hoe België erin slaagt om op dit vlak zulke bijzondere plaats in te nemen. De verhalen zijn dan niet actualiteitsgebonden, maar bieden wel veel diepgang. Met als gevolg dat lezers het nummer gemakkelijker bijhouden, dat het in scholen gebruikt wordt…

Mensen leren op een dergelijke manier uw blad kennen en appreciëren en worden regelmatige lezers. En zo komen we uit bij het vertrekpunt: misschien was het de afgelopen jaren wat onduidelijk geworden waar Culinaire Ambiance echt voor stond. Nu we dat DNA duidelijker profileerden en het product er terug staat, is het tijd om het te tonen en nieuwe lezers aan boord te trekken. En dat doet u o.a. met specials.

Al zijn we er op de cover voorzichtig mee. Net als de meeste culinaire magazines tonen we steeds een foto van een gerecht. Het thema van een special krijgt wel aandacht met een titel en met de vermelding van de invalshoeken, maar verder gaan we toch voor herkenbaarheid.

Misschien gaan we ooit nog een stapje verder. En wie weet, misschien leiden deze specials ooit tot een magazine dat als afzonderlijk nummer verkocht wordt. We zouden bijvoorbeeld de inhoud van een drietal dossiers over hetzelfde thema kunnen bundelen en herverpakken als apart magazine. Maar dit is toekomstmuziek.

Willem Asaert, hoofdredacteur Culinaire Ambiance

Zin om meer interviews van hoofdredacteurs te lezen?

Jean-Luc Cambier (Moustique)

André Lafère (Feeling Wonen)

Raf Scheers (Eos)

Kristine De Vriese (Royals)

Anne Vanderdonckt (Plus Magazine)

Frederik De Swaef (Story)

Famke Robberechts (Goed Gevoel)

Alain Devos (Autowereld)

Ingrid Fallay (Ciné-Télé-Revue)

Jacques Sys (Sport Magazine)

Danny Ilegems (Humo)

Greg Lievens (TV Familie & Blik)

Eric Cloes (Beter Bouwen & Verbouwen, Ik ga bouwen en renoveren)

Britt Guetens (La Maison Victor)