Christian Kevers: “De Belgische uitgevers mogen zeker wat meer durven”

Binnen twee maanden neemt Christian Kevers afscheid van de mediawereld die hem zo intrigeert en passioneert. Wij maakten van de gelegenheid gebruik om hem te polsen naar zijn kijk op het medialandschap, vroeger en vandaag.

Lees ook: “Mediaplanners moeten magazines het podium geven dat ze verdienen”

Hij is de man die het allemaal heeft zien gebeuren: de ontwikkeling van de audiovisuele media, de commercialisering ervan, de opkomst van internet en vervolgens de digitalisering van alle media… Enkel kranten, magazines en affichage waren er toen Christian Kevers zijn carrière aanvatte. De bijna ex-Managing Director van MediaCom in ons land is dus ideaal geplaatst om zijn oordeel te vellen over de evoluties die de markt van de magazine media gekend heeft.

20 jaar lid van TC Pers

“Als er nieuwe media komen, is het logisch dat het aandeel van de bestaande media beduidend daalt”, analyseert Kevers. “Maar bij magazine media is die daling toch merkelijk groter dan de vermindering van het lezersaantal. Dat heeft natuurlijk te maken met de aantrekkingskracht van nieuwe media, maar ook met de ROI die moeilijk te meten is als gevolg van de lange levensduur van magazines, de weinige innovaties die er zijn en het verdwijnen van titels en regies…”

“En tot slot merk ik dat minder adverteerders en mediaplanners zelf magazinelezers zijn”, zegt hij. Christian Kevers hoort alvast niet bij die groep.

“Ik ben gek op magazines”, kan hij zijn enthousiasme niet verbergen. “Het zijn unieke bronnen van duiding en analyse én van ontspanning.”

Het beste bewijs van zijn liefde? Hij is al zo’n 20 jaar lid van de Technische Commissie Pers van het CIM en heeft ook als voorzitter van de Technische Commissie Bioscoop regelmatige contacten met de magazines (de bereikcijfers van beide media worden in dezelfde field gemeten). Kevers: “Ontelbaar zijn de vergaderingen die we hadden om de persbereikstudie nog te verbeteren, nog betrouwbaarder te maken. Spijtig genoeg heeft het niet of nog niet geleid tot een revolutie in de bestedingen.” Je voelt dat het hem persoonlijk raakt…

Wachten op nieuwe initiatieven

Wanneer we Christian Kevers vragen naar wat hij als sterktes van het medium ziet, krijgen we dan ook weinig verrassend een hele waslijst. “Pers is het enige medium dat geen vluchtige boodschap brengt. Je kan ze lezen en herlezen zoveel je wil. Je kan ze zelfs uitknippen en bijhouden. Daarnaast is het publiek er ook ontvankelijk voor. Reclame wordt in magazines niet als intrusief bekeken. Ze maakt er inherent deel van uit. Verder kan je de boodschap ook echt detailleren en kan ze in de juiste redactionele context staan. Ik denk bijvoorbeeld aan een specifiek dossier of een advertentie in een magazine gericht op een interesse of hobby.”

Het leidt dan ook weinig twijfel dat hij zit te wachten op nieuwe initiatieven van het magazinefront. “De Belgische uitgevers mogen zeker wat meer durven, meer ingaan op de verwachtingen van de lezers”, zo zegt hij. “Ook online mis ik nog dergelijke initiatieven, zeker als je vergelijkt met de dagbladpers. En tot slot moeten de uitgevers er alles aan doen om attractiever te zijn, zowel voor de lezer als voor de adverteerder. ”

Een duidelijke boodschap, die ook aangeeft dat hij rotsvast in de toekomst van magazine media gelooft. “Ze zullen misschien een andere vorm hebben, maar consumenten blijven nood hebben aan informatie en ontspanning.” En Christian Kevers blijft wellicht een van de grootste fans, ook na zijn afscheid van de media….

Andere opinies om nog te lezen: