‘Coalition for Better Ads’ tegen ad blockers

Een aantal grote adverteerders en techbedrijven, zoals Google, Unilever en P&G, nemen het initiatief om een wereldwijde standaard voor digitale reclame te ontwikkelen. Waarom? Om de groei van ad blockers tegen te gaan, die zowel adverteerders als uitgevers een doorn in het oog zijn. Het idee? Mensen willen wél digitale advertenties zien, als ze maar snel genoeg laden, leuk en interessant zijn.

Want frustratie (lang wachten) en irritatie (irrelevant en storend) zijn immers de belangrijkste redenen dat mensen adblockers installeren, zo blijkt uit onderzoek. Daar willen de grote bedrijven nu zelf iets aan doen, voordat het te laat is (=consumenten onbereikbaar zijn).

De drie doelstellingen van deze coalitie zijn:

  • Consumer-based, data-driven standaarden creëren die door bedrijven in de online advertising sector gebruikt kunnen worden om de consumentenervaring te verbeteren
  • Samen met IAB Tech Lab technologie ontwikkelen en toepassen om deze standaarden in de praktijk te brengen
  • Bekendheid met deze standaarden bevorderen bij consumenten en bedrijven om deze zo breed mogelijk toe te passen en feedback uit te lokken.

Digitale campagnes kunnen dan op basis van factoren als laadtijd, vorm en formaat beoordeeld worden en alleen de advertenties die aan de minimale standaarden voldoen, verschijnen nog op uitgevers-websites. Daarmee ontstaat er een filter op vlak van kwaliteit en technische eigenschappen, die de gebruikerservaring bevordert en de effectiviteit van digitale reclame verbetert.

Elk merk, elke uitgever, bureau, sector-orgaan of ad tech leverancier kan zich aansluiten bij de ‘Coalition for Better Ads’ en mee helpen bepalen welke minimumcriteria aan digitale campagnes gesteld moeten worden.

Meer weten over deze coalitie? Klik hier