Column: “Magazines als houvast in post-truth tijden”

Hoe denkt een expert die wat verderaf staat van magazine media over deze sector? Hoe kunnen ze de toekomst zonder vrees tegemoet zien? De mening van Marc Michils, Algemeen Directeur van Kom op tegen Kanker en voorzitter van de Raad van Bestuur van de Vlaams-Brusselse Media, dat met Bruzz voor een crossmediale aanpak koos.

Darwin leerde het ons lang geleden: adapt or die. Net zoals diersoorten moeten ook media zich aanpassen aan de nieuwe realiteit en magazines vormen hierop geen uitzondering. Gelukkig beschikken ze hiervoor over nogal wat troeven.

Zo moeten ze meer dan ooit phygital worden. Digitaal is het nieuwe normaal, zonder dat het oude normaal – de boekskes – verdwijnt. Maar magazines moeten in die digitale wereld wel hun plek vinden, hun touchpoints uitbreiden.

Vergelijk het met Bruzz, toch een innovatief initiatief. Ook daar hebben we verschillende touchpoints onder een noemer gebundeld om onze positie tegenover andere media te versterken. Ook daar hebben we digitaal als motor gebruikt om de complementariteit tussen verschillende media te zoeken. Voor dezelfde doelgroep, maar met verschillende consumptiemomenten. Net zoals je uit je kleerkast iets anders neemt naargelang de gelegenheid…

Is er dan (op termijn) geen plaats meer voor magazines die enkel op papier verschijnen? Waarschijnlijk wel, maar dan moet je bladconcept al heel niche, heel specifiek zijn.

Daarnaast speelt de zeitgeist in het voordeel van magazines. Er is een maatschappelijke nood aan traagheid, juistheid, grondigheid, rust, second thought, diepgaande reflectie… Dat zeg ík niet; dat zeggen alle socio-, psycho- en andere -logen. Dirk De Wachter heeft het erover in z’n boek ‘De Wereld van De Wachter’:

“Het is in de media zoals op een atletiekbaan, heel hard lopen om ter eerst. We hebben het geduld niet meer om te wachten tot het nieuws kan rijpen, tot de relevantie is vastgesteld en de bronnen gecheckt.”

“Elke dag moeten de media zichzelf heruitvinden. Hun grootste bestaansreden schuilt er in om ons te vertellen wat er op dit moment, in het allerdunste nu, nieuw is.”

In deze context moeten magazines hun eigen consumptiemoment terug opeisen. Misschien zelfs door heel assertief ‘de post thruth’ mediacratie, waar de waarheid er niet te veel meer toe doet, aan te vallen…

Het adagium ‘Ik weet het, ik lees de krant’ geldt nu niet meer. Nu is het ‘ik weet het, ik begrijp het, ik zie het, ik voel het’… Misschien moeten we daaraan toevoegen ‘en pas als ik een magazine lees zal ik de waarheid kennen’.

Is dat geen mooie ambitie in deze post-thruth tijden?

Met diepte en breedte, in beeld en woord.

Met een innovatieve journalistieke aanpak die de waarheid naar boven kan brengen.

Marc Michils portrait
Marc Michils,
Algemeen Directeur van Kom op tegen Kanker
en voorzitter van de Raad van Bestuur van de Vlaams-Brusselse Media

 

 

Lees ook onze andere columnisten: