Context verhoogt effectiviteit met 51%

De effectiviteit van digitale campagnes stijgt met 51% indien deze in een kwalitatieve context geplaatst wordt. Dat is de belangrijkste conclusie die comScore trekt uit onderzoek naar het ‘Halo-effect’ van kwalitatieve contentsites op reclamecampagnes. De zogenaamde premium websites* onderscheiden zich van anderen doordat ze een directe relatie hebben met consumenten en vaak een vertrouwde naam zijn. In veel gevallen zijn dat media-sites.

grafiek 3 - halo effect

De comScore conclusies op een rijtje:

  • Display- en video-advertenties op premium publisher sites veroorzaakten gemiddeld 67% meer stijging in merkbekendheid dan dezelfde campagne op andere websites (Halo-effect).
  • Premium publishers zijn 3 maal effectiever op metrics zoals voorkeur, aankoopoverweging en intentie tot aanbeveling.
  • De reden voor deze hogere effectiviteit is dat de premium publishers een hogere viewability realiseren op hun sites en dientengevolge ook minder te maken hebben met frauduleuze of ongeldige (niet-menselijke) traffic.

Deze studie sluit naadloos aan op een Duits onderzoek uit 2015 dat websites indeelde in Editorial Media, Functional Media en Social Media. Met name als het gaat om vertrouwen en autoriteit steken de redactionele sites boven de ander typen uit en dat heeft een positieve invloed op de geadverteerde merken.

De hele discussie rond het effect van context is al een tijdje aan de gang, gedreven door de opkomst van programmatic advertising en de problemen met digitale fraude. Met dit onderzoek in de hand waarschuwt comScore dat men het belang van de mediakwaliteit (context) niet mag vergeten, aangezien deze een grote invloed heeft op reclame-effectiviteit.grafiek 2 - average brand lift

Met name campagnes die tot doel hebben de band met het merk te versterken en de relatie met consumenten te verbeteren, zullen profiteren van de kwalitatieve omgeving van media-websites en andere premium publishers.

Gerelateerde artikels:

* Digital Content Next: https://digitalcontentnext.org/membership/members/